Lad mig tage din hånd

Citat
”Byen lægger ikke mærke til, at et menneske forsvinder. Nogen overtager den plads, der bliver tom. Så let er det at glemme en fremmed”.
”Lad mig tage din hånd”, s. 237-238.

En kold aprilnat omkommer den unge Camilla Eriksson efter et fald fra sin balkon i et af Stockholmforstadens Jakobsbergs højhuse. Charlie, som hun kaldes, har en rodet fortid med stoffer, kaotiske familieforhold og en ustabil psyke, hvorfor sagen hurtigt affærdiges som et selvmord.

Heriblandt af hendes egen søster, arkitekten Helene, som i et forsøg på at lægge fortiden bag sig for længst har distanceret sig fra Charlie, opgivet al kontakt med deres alkoholiserede far og forsøgt at glemme den mor, som forlod familien, da de begge var små. Men en nagende tvivl begynder at plage Helene, da hun gennemgår sin afdøde søsters ejendele: Blev Charlie i virkeligheden myrdet – og i så fald hvorfor?

52257913

Charlie havde kort før sin død opholdt sig en længere periode i Argentina, og i et voksende håb om at opklare og forstå sin søsters dødsfald pakker Helene kufferten og bilder ægtemanden ind, at hun skal til konference.

Landingen i Buenos Aires bliver startskuddet på en livsfarlig rejse på tværs af Sydamerika – ikke blot i sporet af sin afdøde søster, men på jagt efter den sandhed, som søsteren søgte at afdække: Hvad der skete med deres mor, Ing-Marie, som kort inden sin forsvinding havde forelsket sig i en argentiner.

På mange måder føles ”Låt mig ta din hand” fra 2014 (”Lad mig tage din hånd”, 2015) som afslutningen af en trilogi, hvor familierelationer, altopofrende kærlighed og ideologisk indignation hvirvles sammen i en stramt komponeret politisk thriller. Og ligesom i sine forgængerne udfoldes romanen i en lang rejse på tværs af både fysiske grænser og tidsskel, alt sammen skrevet med knivskarp præcision.

”Lad mig tage din hånd” beskriver i forskellige spor både Ing-Maries rædselsvækkende oplevelser med sen-70’ernes/start-80’ernes brutale argentinske militærdiktatur og Helenes søgen efter sin mor i et nutidigt fortiet Argentina, som stadig ikke har bearbejdet sin voldsomme fortid. Det er et storslået familiedrama i krimiformat, men ikke mindst en roman om rodløshed og jagten på egen identitet.