Beslægtede forfatterskaber

Marie Bregendahls fortællinger om de jyske bondesamfund – slægten, landbruget og håndværket – indskriver sig i en tradition for hjemstavnslitteratur og folkelig realisme, der stod stærkt i begyndelsen af 1900-tallet. Genren forbindes ofte med forfattere som Jeppe Aakjær, Johannes V. Jensen og Martin Andersen Nexø. De satte, ligesom Bregendahl, fokus på forholdet mellem menneske og natur, årstider og gårdsdrift. Af endnu tidligere inspirationer kan Steen Steensen Blichers skildringer af bondemiljøet nævnes, særligt ”Hosekræmmeren”, der gengiver den lokale dialekt i beretningen om livet på den jyske hede.

Bregendahls interesse for historiens indvirken på enkeltmenneskets skæbne kan også sammenlignes med den norske forfatter og nobelprismodtager Sigrid Undset. Kvindens fastlåste position i samfundet er omdrejningspunkt i mange af deres romaner, og Undsets menneskeskildringer synes at være nært beslægtet med Bregendahls psykologiske realisme. I et essay fra 1938 skriver Undset ligefrem om ”En Dødsnat”: ”aldrig er kvindekønnet og en kvinde blevet skildret sådan som i denne bog.” (May Schack: Marie Bregendahl havde Nobelpris-potentiale. Politiken, 2009-07-14).

Der kan trækkes tråde fra Marie Bregendahl til en række nyere danske forfattere. Jens Smærup Sørensen har i slægtsromanen ”Mærkedage” fra 2007 beskrevet dansk bondekulturs deroute op gennem 1900-tallet i form af et firegenerationers familieportræt, hvis struktur minder om Bregendahls fortællinger. Erling Jepsen har ligeledes skrevet om det på overfladen stille, men ved nærsyn dramatiske, liv på landet. I hans romaner ”Kunsten at græde i kor” fra 2002 og ”Frygtelig lykkelig” fra 2004 sætter provinsen og Udkantsdanmark scenen om en række tragiske begivenheder, der dog ofte skildres med et element af komik. Det pludselige omslag i skæbnen, der bryder ind i den daglige rutine og ændrer det velkendte liv radikalt kan også ses som et fællestræk mellem Bregendahl og Ida Jessen, der i romanen ”Det første jeg tænker på” fra 2006 beskriver, hvordan et pludseligt tab får en familie til at gå i opløsning.