Morten Dürr
Foto: Forlaget Alvilda

Morten Dürr

Journalist Michelle Mølgaard Andersen, 2015 og april 2019. Blå bog og bibliografi opdateret marts 2024.
Top image group
Morten Dürr
Foto: Forlaget Alvilda

Livet kan være grusomt og barskt, men det er ikke altid, at børn opfatter tingene på samme måde, som de voksne gør. Med deres uvidenhed og umiddelbarhed stiller børnene i Morten Dürrs romaner hverdagens socialrealistiske problemer i et anderledes lys. I et pædagogisk øjemed er Morten Dürr med til at nedbryde grænserne for, hvad man kan tale med børn om. Det er til tider voldsomme emner, der behandles, og selvom det ofte ender godt, giver Morten Dürrs bøger stof til eftertanke.

 

138163903

Blå bog

Født: 23. januar 1968 i København.

Uddannelse: MA i radiojournalistik og cand.mag. i film- og medievidenskab.

Debut: De blinde vandrere: Migration og urbanisering i det moderne Kina. Planet X, 1998. Debut som fiktions- og børnebogsforfatter: Skodfilm. Carlsen, 2004.

Litteraturpriser: Undervisningsministeriets skriverpris, 2008. Bogslugerprisen, 2011. Skolebibliotekarernes årlige pris – PLCF-prisen, 2016. Deleuran prisen – prisen for årets bedste tegneserie for “Zenobia”, 2016. Pingprisen, 2017. Skriverprisen, 2020 - for Ivalu.

Seneste udgivelse: Vand til Ganesha. Plot, 2024. Illustreret af Lars Gabel. 

Inspiration: Neil Gaiman, Eoin Colfer og Astrid Lindgren.

 

Videoklip

Artikel type
boern

Baggrund

”Nadim er 8 år. Han er kommet til København fra et andet land. Der var nemlig krig, der hvor han boede før. Nu er han flyttet til Danmark sammen med sin mor. Nadim har ingen far mere. Hans far er død i krigen. Hans lillesøster er også død. Hun hed Samira. Nadim savner Samira. Han savner hende hver dag.”
”Slip aldrig Samiras hånd”, s. 10.

Morten Dürr er født i 1968 i København og opvokset på Sydsjælland. Som barn læste han masser af tegneserier, science fiction bøger og faktabøger. I dag bor han på Amager med sin kone og to børn. Morten Dürr har taget en MA i radiojournalistik og er cand.mag. i film- og medievidenskab. I 1990’erne arbejdede han som journalist, men snævrede sit felt ind til kun at beskæftige sig med filmkritik. Siden 1999 har han anmeldt film for dagbladet Børsen.

I 1998 skrev han sin første bog, ”De blinde vandrere: migration og urbanisering i det moderne Kina”, en faktabog for voksne. Først i 2004 debuterede han som fiktions- og børnebogsforfatter med romanen ”Skodfilm”. En roman der formmæssigt ikke ligner hans øvrige forfatterskab, og Morten Dürr har da også fortalt, at ””Skodfilm” blev skrevet fuldstændig kaotisk og uden at tænke over, hvem læseren måtte være – eller hvor gammel. Som resultat blev bogen en mystisk blanding af voksenbog og teenageroman.” (Rikke Dyrhave Nissen: Interview med Morten Dürr. Fortællingen.dk, 2008).

I et andet interview har Morten Dürr fortalt, at det var en amerikansk fagbog omkring skrivekunst, der fik ham i gang med at skrive. ”Bogen havde basalt set én pointe: skriv tre sider om dagen og fortsæt til du er færdig med historien” (Interview: Mød forfatteren til gyserserien ’Sort Chok’. Palles Gavebod). Et råd Morten Dürr sidenhen har fulgt, når han skriver sine bøger. Han går i gang med at skrive og ser, hvad det fører til. Plottet er ikke planlagt på forhånd. Men siden sin første bog har han fået mere styr på, hvilken aldersgruppe han skriver til. Noget der kom naturligt til ham, da han selv fik børn.

Ideerne til sine bøger får Morten Dürr mange forskellige steder fra. De kommer blandt andet fra ting han selv har oplevet, ting han taler med sine børn om, eller ting han læser i avisen.

I et interview med Fortællingen.dk har Morten Dürr fortalt, at han ser børnebogen som det eneste medie, der tager barnets virkelighed alvorligt. I samme interview revser han både tv- og filmmediet for at være for mainstream og for at betragte børnenes liv som en stor mgp-fest. Morten Dürr opfatter det derfor som et privilegium snarere end en pligt at skrive børnebøger, der kan røre ved de emner, der virkelig betyder noget for børnenes hverdag.

I 2012 stiftede Morten Dürr sit eget forlag, Forlaget Plot, hvor han udgiver flere af sine gamle titler som e-bøger og lydbøger. Morten Dürr har ialt udgivet 57 børnebøger og flere af dem er oversat til andre sprog. Hans grafiske fortælling ”Zenobia” fra 2016, der har vundet flere priser herhjemme, er oversat til 16 sprog og er solgt i 18 forskellige lande. Bogen er hermed den danske børnebog, der er solgt til flest lande nogensinde. 

Slip aldrig Samiras hånd

””Hør her, Nadim. I morgen skal du i skole. Så skal du lege en leg. Du skal lade som om, at du holder Samira i hånden. Du skal følge Samira i skole. Husk, at Samira er mindre end dig. Du har ansvaret for hende. Du må ikke slippe hendes hånd.””
”Slip aldrig Samiras hånd ”, s. 26.

Morten Dürrs ”Slip aldrig Samiras hånd” (2007) handler om den 8-årige dreng Nadim. Nadim kommer fra et andet land. Et land hvor der er krig, derfor er han flyttet til København sammen med sin mor. Både Nadims far og søster Samira er døde i krigen. Nadim savner sin søster rigtig meget, for der er mange nye ting, han skal lære, og han føler sig helt alene.

Nadim er startet i skole i København, men har endnu ikke fået sig nogle venner. Nadims mor har fået nyt arbejde og kan derfor ikke følge Nadim i skole, så han er nødt til at gå selv. Men Nadim er bange for bilerne, fulde mænd på gaden, de store hunde og for at fare vild. Derfor låser han sig inde på sit værelse. Nadims mor ringer til Nadims onkel, der også bor i København, og han giver Nadim et godt råd. Han foreslår, at Nadim leger en leg, hvor han lader som om, at han holder sin søster Samira i hånden på vej til skole.

50717747

Næste gang Nadim skal i skole, ser han Samira for sig. Hun står der lige foran ham, men hun fortæller ham, at hun ikke er der rigtigt, at det bare er noget, de leger. Sammen går de to op mod skolen, og selvom de på vejen møder både biler og fulde mænd, er Nadim slet ikke bange. De følges igen hjem fra skole, og sådan fortsætter det i en uge.

Men en dag, da Nadim kommer ud på vejen, står Fatima fra hans klasse der. Hun spørger, om de skal følges i skole. Hun forsøger at tage Nadims hånd, men han afviser hende. Han skal jo følges med Samira. Fatima forstår ingenting, for hun kan jo ikke se andre end Nadim. Fatima græder og siger, at hun ikke tør gå alene, men Nadim vil stadig ikke slippe Samiras hånd. På vejen hjem fortæller Samira ham, at det var dumt, at han ikke trøstede Fatima, og at han ikke fulgte hende hjem. Hun minder ham om, at han har to hænder og jo derfor godt kan holde dem begge i hånden. Nadim går tilbage til skolen, og sammen med Samira følger han Fatima hjem. Fatima og Nadim bliver gode venner, og en dag er Samira væk.

”Slip ikke Samiras hånd” handler om at blive voksen og stå på egne ben og om, hvor svært det kan være at komme til et andet land, hvor man skal lære en masse nye ting. Bogen er en læs-let bog med et lix på 12 og er illustreret af Peter Bay Alexandersen.