Kongens krucifix

Citat
””Hit med pengene!” Eller må den hellige jomfru være jeres sjæl nådig!” Stemmen lød rå og barsk, og der var ingen tvivl om at pigen her mente det alvorligt. ”Vi har ingen penge,” sagde David og viste hende indholdet af sine lommer. Pengekatten ville han ikke tage frem, medmindre hun blev virkelig ubehagelig. Han skævede til kniven, som pigen stadig holdt frem.”
”Kongens krucifix”, s. 16.

Tredje del af Lene Dybdahls trilogi ”Nøglens vogtere” udkom i 2013 under navnet ”Kongens krucifix”. Tvillingerne David og Laura Reyes er ikke længere i besiddelse af den gyldne nøgle, og de kan derfor ikke vende tilbage til nutiden. De er havnet i Spanien år 1588 under kong Filip II. Deres eneste chance for at vende hjem er at finde et magisk gyldent krucifix. David og Laura befinder sig i en historisk tid, hvor inkvisitionen torturerer og brænder kættere og hekse. Religiøse spændinger er et gennemgående tema i trilogien. Prins Ahmeds forelskelse i en kristen prinsesse udløste drama i bind et og to mellem muslimer og kristne. I bind tre er det den katolsk troende kong Filip II, som giver sin støtte til den spanske inkvisitions metoder for at knuse protestantismen.

29956545

I det farverige menneskemylder i gaderne i Granada møder David og Laura den fattige og forældreløse pige Zola, som lever sammen med en skuespillertrup, når hun da ikke lige er ude at stjæle. Zola lærer dem et par overlevelsestricks, inden de rejser videre gennem Spanien i deres søgen efter det gyldne krucifix. Tvillingerne oplever inkvisitionens rædsler på nært hold og deltager i et søslag med Den Spanske Armada. Endnu en gang er det deres opfindsomhed og evne til at holde sammen i pressede situationer, som er afgørende for, at de kan vende hjem.

Lene Dybdahl skriver medrivende og bruger sin omfattende viden om Spanien til at placere tvillingerne på steder og i sammenhænge, hvor hun kan bruge det historiske stof som brændstof og baggrund for fortællingen. ”Nøglens vogtere”-serien er dermed en blanding af action, fri fantasi og historisk fællesgods. Serien er fantasifuld med mange detaljerede beskrivelser, og det lykkes forfatteren at få meget ud af den historiske periode, som hun skriver om. Trods enkelte ulogiske sammenhænge i fortællingen, og at serien har mere fokus på plottet end på den psykologiske dybde hos karaktererne, så føler man sig som læser godt underholdt undervejs af spændende oplevelser og et farverigt persongalleri.