Elskede Poona

Citat
”I månedsvis så han på det billede. Det stod klart for ham, at det var en indisk kone, han ville have. Ikke fordi han ønskede sig en føjelig og opofrende kvinde, men fordi han ønskede en kvinde, han kunne bære på hænder og fødder. Norske kvinder ville ikke bæres. Egentlig havde han aldrig forstået dem, aldrig forstået, hvad de virkelig ville”.
”Elskede Poona”, s. 9.

Karin Fossums ”Elskede Poona” (2000) (”Elskede Poona”, 2001) er den femte i rækken af krimier med vicekriminalkommissær Konrad Sejer. Bogen er på én gang en spændende kriminalhistorie og en smuk og trist kærlighedshistorie.

51-årige Gunder Jorman bor i den lille by Elvestad i Østnorge, hvor han lever af at sælge landbrugsmaskiner. Han er ungkarl og vil gerne finde sig en kone, men ikke en norsk kvinde, for dem forstår han sig ikke på. I stedet rejser han til Indien for at finde en kone, som han kan ”bære på hænder og fødder” (s. 9). På en restaurant i Mumbai møder han den 40-årige indiske servitrice Poona. De gifter sig hurtigt, Gunder får den kone han har drømt om, og Poona får en ny fremtid i et rigere land. Det kan virke som en kølig byttehandel, men parret udvikler varme følelser for hinanden. Læseren følger Gunders forberedelser på Poonas ankomst til Norge, hans tanker og forventninger. Han skal hente hende i lufthavnen, men da hans søster Marie har været udsat for en ulykke og ligger i koma, sender han en taxa efter Poona i stedet. Hun bliver senere fundet dræbt nær hans hjem.

23469391

Vicekriminalkommissær Konrad Sejer og assisten Jacob Skarre skal opklare sagen, men det er ikke let at opklare et mord i en lille by, hvor folk ikke bare kender hinanden, men også dækker over hinanden. Sporene peger i retning af, at morderen er en fra lokalsamfundet. Politiet får hjælp af den unge kvinde Linda, som forelsker sig i Jacob Skarre, men i sin iver efter at hjælpe skaber hun mere forvirring end afklaring.

Fossum skildrer troværdigt og med stor menneskelig indsigt det lille lokalsamfund og dets beboere og outsidere. Forfatteren gør en del ud af at vise, hvor svært det kan være for folk at forstå og acceptere, at en person, de har kendt hele livet, er morder. Synsvinklerne skifter mellem opklaringsarbejdet, Gunder og andre beboere i landsbyen. Gunders sorg og fortvivlelse over Poonas død er meget bevægende beskrevet, og persontegningerne står stærkt i denne stilfærdige, men intense krimi.