Beslægtede forfatterskaber

Katrine Grünfelds forfatterskab er befolket af selvbevidste og selviscenesættende kvinder. Heltinder eller måske snarere antiheltinder, der ofte kommer til at fremstå ufrivilligt komiske, og som på hver deres måde har svært ved at vælge. Den mest rendyrket komiske og kejtede antiheltinde er Helen Fieldings Bridget Jones-figur, men også i danske Helle Helles forfatterskab findes kvindelige hovedpersoner, der har svært ved at vælge, og som mod deres vilje virker pinlige. I Helles ”Dette burde skrives i nutid” fra 2011 går hovedpersonen Dorte næsten i stå i sit lille hus i Glumsø, selv om hun er ganske ung, indskrevet på universitetet og har livet foran sig. Helle Helle og Grünfeld deler en sproglige enkelthed, men deres måde at skrive karakterer frem på er væsensforskellige. Helle Helle har et ydre blik på sine personer og viser dem gennem nøgterne beskrivelser af deres handlinger og i deres dialog, hvor Grünfeld ser sine karakterer indefra og derfor også lader dem træde frem gennem deres indre ofte modsætningsfyldte tankemylder.

Lone Hørslevs kvindelige figurer Marianne og Jannie lider i romanen ”Sorg og camping” (2011) som Johanne i ”Sommerferie” af længsel efter noget ubestemt andet, og begge forfattere synes at være enige om, at samlivet og ægteskabet anno 2012 er i en sørgelig forfatning. Grünfeld mener sågar, at der er behov for en ny måde at leve på. Hun siger: ”Egentlig synes jeg, at parforholdet har spillet totalt fallit som ramme om børneopdragelse. Måske skal vi indrette samfundet anderledes. Bo i store fælleskollektiver eller skrue forbruget helt ned og finde frem til en ægte simple living i stedet for de der forløjede simple living-kulisser, som vi kan vise frem. Et eller andet må vi gøre. Vi er simpelthen nødt til at holde op med at gå og lyve for hinanden.” (David Jacobsen Turner: Potentiel hygge og forebyggende parterapi. Weekendavisen, 2012-01-20).

Både Hørslev og Grünfeld beskæftiger sig tematisk med den menneskelige væren med hinanden, og de deler en interesse for kvinders liv og psyke. Med det tema skriver Grünfeld sig ind i en tradition af kvindelige, danske forfattere, der netop har kvindeliv, familieliv og den besværlige kærlighed som omdrejningspunkt. Den tegnes foruden af Lone Hørslev og Helle Helle også af bl.a. Hanne Vibeke Holst, Ida Jessen, Trisse Gejl og Kirsten Hammann.