Genrer og tematikker

Mediet bliver i høj grad selve budskabet i ””Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi”, og anvendelsen af Facebook som skabelon er i sig selv et eksperiment med formen. Facebook er i Hejlskovs hænder dog samtidig i høj grad netop medie – bærer af meddelelser. Medie for en utøjlet meddelelsestrang. Det er i hvert fald, hvad man kan læse ud af de mange metarefleksioner, samtidig med at Hejlskov er sig det ekshibitionistiske element bevidst. Hejlskovs ærinde er i denne udgivelse i høj grad Hejlskov selv i den forstand, at hun gennem sine kvaler med livet spejler problemer, som den typiske moderne kvinde oplever: Skilsmisse, ambitioner, stærke følelser i forhold til det at være mor og problemet med at få de mange roller til at spille sammen.

Hejlskov har som det første i bogen placeret en ”disclaimer”, der oplyser, at ”dette er en roman”. Så er det på plads. Hejlskov skriver sig ind i tidens strøm af forfattere, som tager direkte af hovedstolen, og hun gengiver flittigt (hvis ikke udelukkende) oplevelser fra sit eget liv.

I ”og DEN STORE FLUGT”, får vi at vide, at: ”Denne bog er baseret på en sand historie”. Den kaldes ikke noget sted for en roman, men opdelingen i nummererede kapitler peger i retning af den biografiske skønlitteratur snarere end den litterære nonfiktion. ”og DEN STORE FLUGT” ligger på mange måder i direkte forlængelse af facebookbiografien, mens den på andre peger i en helt anden retning. Handlingen fortsætter, hvor Hejlskov slap i sin forrige bog. Den er dog mere traditionel i formen, og handlingen formidles med en mere klar styring. Hejlskovs stemme og toneleje er dog i høj grad uforandret. Hun skriver personligt og skildrer hudløst de sorte stunder, mens hun gengiver de stille øjeblikke af lykke og forundring på lyrisk vis. På den vis har Hejlskov fundet en egen stemme, og på trods af, at vi er rykket fra den virtuelle verden ud i den vilde natur, er genkendeligheden ikke til at tage fejl af. Hendes stemme ligger ofte tæt op ad det talte sprog (også det man ”taler” på sociale medier), dog i stiliseret form.