Genrer og tematikker

I ”De døde dukkers sommer” kommer man vidt omkring, når det kommer til tematikker. Den sag, som Héctor Salgado efterforskede forud for den nuværende sag, og som han blev suspenderet på grund af, omhandlede afrikansk voodoo og kvindehandel. Et tema der rives op i, da Héctors kollega visekommissær Martina Andrech fortsætter efterforskningen. Om temaet har Antonio Hill forklaret: ”Jeg har læst om teknikker, som afrikanere, der beskæftiger sig med kvindehandel bruger til at tvinge unge kvinder ud i prostitution i Spanien, og om hvordan de bruger voodoo til at skræmme disse kvinder, i stedet for fysisk vold. Det gjorde meget stærkt indtryk på mig. Så da jeg tænkte på at skrive om det, følte jeg, at kontrasten mellem en kosmopolitisk og moderne by som Barcelona, der er beskrevet som "smuk" af de fleste mennesker, og nogle meget grimme ting, der sker i hjørnerne af gaderne kunne fungere godt i fiktion.” (Gemma: Web Exclusive – You’re Booked Speaks to Antonio Hill. You’re booked, 2012-12-01).

Derudover mente Antonio Hill, at kontrasten mellem politikommissæren Héctor, en ikke religiøs og meget logisk tænkende mand fra det 21. århundrede, og den primitive voodoo ville være et interessant emne at behandle tematisk.

Den nuværende sag og opklaringsarbejdet heromkring beskæftiger sig med temaer som familiebånd, ulige venskaber og overklassens overlegenhed. Men det er også en fortælling om, hvad der sker, når overfladen krakelerer, og menneskets natur i stedet træder frem. Det gør sig ikke kun gældende for overklassefamilien og miljøet omkring dem, men også for den pressede politikommissær, idet han indhentes af sin problemfyldte fortid. I opklaringsarbejdet af det nuværende dødsfald leder sporene både til det spanske narkomiljø og en sag om incest.

I persongalleriet i ”De døde dukkers sommer” optræder en katolsk præst, og i forbindelse med denne persons rolle i romanen blev forfatteren i et interview med hollandsk Metro spurgt om, hvorvidt bogen retter en kritik mod den katolske kirke. Hertil svarede han: ”Jeg ser det ikke så meget som en kritik, men snarere en observation.

Jeg observerer mennesker, og ud fra deres ageren forsøger jeg at forklare deres tanker og handlinger. I Spanien har skandalen vedrørende børnemishandling, der har hærget den romersk-katolske kirke ikke vakt den samme harme, som den gjorde lande som Holland og Belgien. Med denne roman har jeg ikke haft til hensigt at skyde skylden på etableringen, men snarere har jeg villet lægge op til en refleksion over, hvad det betyder, når nogen tror, at de altid har ret. Min karakter Felix er én af ​​de mennesker. Han forsøger at arrangere alt på sine egne betingelser. Han er ikke et dårligt menneske, han er halvvejs mellem godt og ondt.” (Interview: Debut novel of Spanish writer Antonio Hill is a big hit. Metro, Holland, 2012-06-06).