Den første onde mand

Citat
”Du må prøve ikke at basere din beslutning på det her lokale, det er ikke repræsentativt for verden som sådan. Et sted har solen lagt sig varmt på et smidigt blad, skyer skaber formationer og skifter form igen og igen, et spindelvæv er brudt itu, men virker stadig. Og i fald han ikke var fan af naturen, tilføjede jeg: Og så er det en virkelig vild tid, når det handler om teknologi. Du får garanteret din egen robot, og det bliver helt normalt.”
”Den første onde mand”, s. 168.

Det, der skulle blive til romanen ”The First Bad Man” fra 2015 (”Den første onde mand”, 2015), begyndte på et stilhedsretreat. Her blev July meget betaget af en ældre, maskulint udseende kvinde, som ved retreatets afslutning viste sig at være helt anderledes, end hun havde taget sig ud i Julys fantasi. Forlægget til hovedpersonen i Julys roman, Cheryl Glickman, var født.

Det, der er bemærkelsesværdigt ved ”Den første onde mand”, er forholdet mellem midaldrende, forsigtige Cheryl og unge, voldsomme Clee, der indledningsvist indtager rollerne som henholdsvis vært og gæst, hvorefter de bliver en slags fjender, så mor og datter, og til slut, på sin vis, kærester. Cheryl Glickman er en klassisk July-karakter: Selvanalyserende og neurotisk, grænsende til det patetiske. Hun er single og lever til dels i en selvopfunden verden, hvor hun har et forhold til den ældre Philip fra sit arbejde og kan kommunikere telepatisk med babyer, hun møder på gader og stræder. ”Er du Kubelko Bundy?” spørger hun, hvis hun genkender en gammel sjæl i øjnene på en forbipasserende baby.

Cheryl arbejder i en non-profit organisation, der beskæftiger sig med selvforsvar for kvinder og går med til at lade chefens datter Clee flytte ind hos sig et stykke tid. Tyveårige Clee er på mange måder Cheryls diametrale modsætning. ”Hun var en kvinde. Så meget kvinde, at jeg i et kort sekund kom i tvivl om, hvad jeg selv var.” (s. 26-27).

51913302

Clee vender op og ned på Cheryls vante systemer, og hun er sågar fysisk truende. Inspireret af nogle af selvforsvarsvideoerne fra Cheryls arbejde begynder de to kvinder at slås med hinanden, og igennem det ekstremt fysiske, ind imellem voldelige, forhold til Clee, begynder Cheryl at give sig mere hen til verden og kærligheden. ”En gang imellem så jeg på hendes sovende ansigt, dets levende kød, og blev overvældet af, hvor risikabelt det var at elske noget levende. Hun kunne dø af noget så simpelt som vandmangel. Det virkede kun en anelse sikrere end at forelske sig i en plante.” (s. 205).

”Den første onde mand” handler om hengivelse og overgivelse. Hengivelsen til et andet menneske og overgivelsen til verden med alle dens lurende farer og smertepunkter, hvor man bliver slået i stykker igen og igen, men hele tiden heles.