Genrer og tematikker

Volker Kutscher skriver historiske krimier, der trækker på en veldefineret skole inden for sin genre. Groft sagt kan man opdele krimigenren i to hovedstilarter: Der er den engelske ”whodunit”, hvor opdageren, f.eks. Conan Doyles’ berømte Sherlock Holmes, trækker på sine geniale logiske slutninger for til sidst at kunne afsløre skurken og vedkommendes bevæggrunde.

Modpolen til denne krimitype er den amerikanske tradition, hvor opdageren langt fra er et excentrisk geni som Holmes, men snarere et menneske, som bliver trukket ned i det moralske søle, som forbrydelsen er opstået i. Her tilhører Volker Kutschers opdager Gereon Rath klart den sidste kategori. Han er et menneske, som i den moderne storby (i dette tilfælde Berlin, men i den amerikanske tradition ofte Chicago eller Los Angeles) konstant bliver fristet af f.eks. kvinder og diverse rusmidler. Der er med andre ord tale om en menneskelig opdager med fejl og mangler.  

Inden for denne definerede genre er Volker Kutschers altoverskyggende tematiske ærinde at tegne et portræt af mellemkrigstidens Berlin. Han vækker en kort og dramatisk epoke til live, hvor den gamle verden for længst er fejet af banen af 1. Verdenskrig (1914-1918), men hvor det moderne Tyskland, som opstod af ruinerne efter undergangen i slutningen af 2. Verdenskrig i 1945, heller ikke endnu er aktuelt. Berlin omkring 1930 er præget af kulturel opblomstring med et væld af musikalske, litterære og kunstneriske landvindinger, men også en tid præget af krise efter det amerikanske børskrak i 1929 og deraf følgende politiske uro, som kulminerer med nazisternes magtovertagelse i 1933. Det er en skildring af moderniteten fra det 20. århundrede før de bitre erfaringer fra Holocaust, men alligevel med det autoritetstab, som de gamle institutioner led under 1. Verdenskrig.   

Ved at kombinere den traditionelt set amerikanske version af krimigenren med det historiske Berlin skaber Volker Kutscher sit originale og veldefinerede krimiunivers, som han siden 2007 har trukket på i sit forfatterskab. Det lader til, at han allerede relativt tidligt i sit forfatterskab har fundet den rette kombination af genre og tema.