Vejen

Citat
”Dette kvindevæsens hoved var forvandlet til en hængende ligegyldighed, en modløs spids, som den der fremkommer når man trækker dej ud til pølsen brister.”
”Vejen”, s. 8.
Ivan Malinowski debuterede som helt ung med digtsamlingen ”Ting” (1945), men han valgte senere at slette den fra sit forfatterskab. Derfor er hans officielle debut novellesamlingen ”Vejen” fra 1954. Novellegenren er ikke hans foretrukne, og bogen er derfor på mange måder atypisk for forfatteren. Men novellernes miljøskildringer af en verden i ruiner, efterkrigstidens Europa med traumatiserede, desillusionerede og distancerede mennesker i absurde livssituationer og eksistensens meningsløshed er grundstemninger, der er karakteristisk for hele Malinowskis bibliografi.

De gennemgående motiver i ”Vejen”s otte noveller er huse, træer, insekter, fugle og veje – både konkrete og symbolske. Karaktererne er fortabte, fattige, apatiske eller onde. De fleste er navnløse eller benævnes ved et bogstav, som den hjemvendte krigsfange N. i ”Klokkerne” eller Dr. K. i samlingens første novelle ”Fluen”.

I ”Fluen” sidder Dr. K. i tandlægens venteværelse og betages af et maleri i et tidsskrift, som han bladrer i. Maleriet forestiller en forvredet kvindekrop efter en voldtægt med en spyflue på det ene bryst. Motivet hjemsøger Dr. K., da han senere på en halvmondæn bar opsøger en prostitueret. Hans virkelighedsopfattelse flyder langsomt sammen med billedets surrealistiske univers og udmønter sig i et voldsomt anfald af panikangst. Både titlen ”Fluen”, hovedpersonens navn og hans forvandling er inspireret af den modernistiske forfatter Franz Kafkas groteske fortællinger om Joseph K. En anden tydelig inspiration er Malinowskis egne erfaringer fra hans mange rejser rundt i Centraleuropa i årene efter Anden Verdenskrigs ophør.

Novellerne i ”Vejen” er samfundskritiske og mismodige i deres skildringer af verdens ondskab og galskab. I flere af novellerne benytter Malinowski sig af Bertolt Brechts såkaldte ”Verfremdungs-effekt”. Det er et greb, han bruger for at distancere teksten for læseren og dermed bryde med dennes illusioner. Læseren må derfor forholde sig kritisk til teksterne og selv reflektere over deres indhold og budskaber.