Tretten timer

Citat
”Griessel sukkede og gik tilbage til mordstedet. Da hans tanker fokuserede på den voksende tilskuermængde som måtte under kontrol, erkendte han den nye nervøsitet han følte.
Den havde ikke noget at gøre med hans kønsliv, hans økonomi eller hans sult. Det var en forudanelse. Som om dagen bragte ondskab med sig.”
”Tretten timer”, s. 25.

Der kan nå at ske meget i et menneskes liv på en dag, hvilket der også gør denne dag i den tørlagte alkoholiker og kriminalkommissær Benny Griessels liv. I ”13 Uur”, 2008 (”Tretten timer”, 2012) møder læseren Benny Griessel cirka seks måneder, efter man slap ham i ”Jægerens bytte”. Her blev han smidt ud af sin kone og børn for at bevise, at han kunne få bugt med sin druk.

I ”Tretten timer” skal han møde Anna på restaurant for at finde ud af, om han er taget til nåde. Men først skal han lige have overstået en af de mest hæsblæsende dage i sin tid inden for SAPS, Sydafrikas politistyrke.

Da Griessel møder på arbejde, får han den tvivlsomme ære at agere mentor for tre unge, aspirerende vicekommissærer, som skal efterforske to tilsyneladende usammenhængende mord. Åh ja, og desuden skal de også lige nå at redde den unge amerikanske pige Rachel Anderson, som er på flugt for sit liv gennem Cape Town fra en gruppe bestialske mordere, der allerede har slået hendes veninde ihjel.

29243778

”Tretten timer” er en lang menneskejagt igennem en storby, hvor ofre for det meste er overladt til sig selv. De ukendte mordere er på udkig og jagt efter den unge amerikanske turist, og Benny Griessel og hans hold af unge opdagere er i hælene på morderne i et indbyrdes kapløb om, hvem der når frem til Rachel Anderson først.

Samtidig skal en af de unge opdagere undersøge mordet på den magtfulde kvindemagnet Adam Barnard, som delte sit liv mellem sit succesfulde musikselskab og sin alkoholiske kone.

I jagten på mistænkte og motiver til dagens to drab gives læseren et indblik i både den sydafrikanske musikbranche, turistbranche og politistyrkes skumle underverdener, hvor man aldrig kan vide, om en turistbus kun fragter turister, eller om en mand i politiuniform er til at stole på.

Forfatteren har overladt scenen til Benny Griessel og hans unge mentées for tretten timer, og han har eksperimenteret med tiden som en klaustrofobisk spændetrøje. Læseren opdateres på klokkeslettet cirka en gang i timen og følger politiet i hælene på morderne og morderne i hælene på den amerikanske pige. Spørgsmålet, som læseren må vente til allersidst med at få opklaret, er, hvad pigen har gjort for at fortjene at få en dødspatrulje på nakken.