Samuraier og dæmoner i fremtidens New York

Frank Miller forlader i 1987 Marvel Comics til fordel for rivalen DC Comics for at lave den grafiske roman “Ronin” . Det er hans første værk med fuld kreativ kontrol over både det tekstmæssige og den visuelle side. Her lader han sin fascination af japansk og europæisk tegneseriekunst smelte sammen i en ambitiøs og kompliceret fortælling med udgangspunkt i en gammel japansk legende om en herreløs samurai og hans ærkefjende, en formskiftende dæmon. På forunderlig vis bliver de begge transporteret fra middelalderens Japan til et dystopisk New York i en fjern fremtid, som stort set kun består af slum, og hvor selvudviklende elektroniske kredsløb er ved at tage magten på jorden.

Den navnløse samurai må nu prøve at navigere igennem et meget fremmedartet og fjendtligt miljø, før han endelig kan stå ansigt til ansigt med dæmonen Agat. Det kommer der en række ret voldelige situationer ud af, hvor samuraien må bruge hele sit kendskab til orientalsk kampkunst for at overleve.

“Ronin” er en meget krævende fortælling at sætte sig ind i. Tegnestilen er grafisk overdådig med let skitseagtige billedsekvenser. Scenen veksler konstant mellem parallelle handlingsforløb, der efterhånden vikler sig ind i hinanden, mens andre udskiller sig og bliver til nye parallelle forløb. Samtidig lader Miller os hele tiden tvivle på, hvad der er sandhed, og hvad der er fantasi. Løber der virkelig en japansk samurai rundt i New York på jagt efter et væsen med overnaturlige evner, eller er der noget helt andet på spil?

Millers blanding af japanske myter og science fiktion i “Ronin” er i høj grad inspireret af henholdsvis den ultravoldelige, men stadigvæk poetiske japanske tegneserie “Kozure Okami” (på dansk “Ensom ulv og hvalp”) af Kazuo Koike og Goseki Kojima og den franske tegner Moebius’ (pseudonym for Jean Giraud der er kendt for westernserien om Marshall Blueberry) fantastiske fortællinger om John Difool og Major Grubert. Ved at sætte to så forskellige stilarter sammen skaber Miller et helt unikt univers og åbner samtidig for, at andre amerikanske tegnere og forfattere begynder at interessere sig for tegneserier produceret i resten af verden.