Hårdkogte eventyr i syndens by

Citat
"... volden skal læses som en grovkornet og sort-humoristisk satire over den voldsforherligelse, der gennemsyrer det amerikanske samfund. Samtidig er moralen fra Millers tidligere superheltehistorier fulgt med. Dialektikken mellem rigtigt og forkert spiller en væsentlig rolle, og trods Marvs voldelige fremfærd er der således stadig forskel på helte og skurke."

I 1993 vender Miller sig bort fra de klassiske superhelte for i stedet at fokusere på den film-noir og kriminallitteratur inspirerede fortælling i “Sin City: The Hard Goodbye” (“Sin City 1: Sin City”, 2004). Miller skifter de stramme kostumer ud med slidte trenchcoats, men beholder den klaustrofobiske storbystemning, som man kender fra tidligere værker.

Hovedpersonen er den hårdkogte og ekstremt voldelige sociopat Marv. Han oplever i starten af historien sit livs nat med luksusluderen Goldie. Dagen efter vågner han op og finder hende død ved sin side. Goldie er blevet myrdet i løbet af natten, mens han lå og sov ved siden af. Pludselig dukker politiet op bevæbnet til tænderne, og de er ikke indstillet på at tage fanger. Marv lugter hurtigt en sammensværgelse, der skal hænge ham op på mordet. Han sværger hævn over Goldies død og begiver sig ud for at finde den rigtige morder. Det viser sig at kræve en god del blod, sved og tårer, for den brutale Marv kender kun til vold og død. Med lejemordere og andre ukendte personer i hælene følger han sporene, der til slut leder hen til et grusomt og chokerende klimaks.

“Sin City: The Hard Goodbye” er provokerende og bevidst politisk ukorrekt læsning. Man bliver konfronteret med hårdkogt dialog à la Raymond Chandler og Mickey Spillane, afstumpet hypervold, kannibalisme og sadistisk tortur. Men volden skal læses som en grovkornet og sort-humoristisk satire over den voldsforherligelse, der gennemsyrer det amerikanske samfund. Samtidig er moralen fra Millers tidligere superheltehistorier fulgt med. Dialektikken mellem rigtigt og forkert spiller en væsentlig rolle, og trods Marvs voldelige fremfærd er der således stadig forskel på helte og skurke. I sidste ende får man også sympati for den lidt enfoldige og temmelig psykopatiske hovedperson.

På billedsiden har Miller tegnet “Sin City: The Hard Goodbye” meget originalt og særpræget i udelukkende sorte og hvide flader, der skaber en række iøjnefaldende kontrastudtryk. Det kombinerer han med den ekspressionistiske billedkomposition, som også bliver brugt i de sene numre af “Daredevil” . Sammen underbygger de ganske effektfuldt den stemning, man kender fra de amerikanske sort/hvide detektivfilm i film-noir traditionen fra 1940'erne.

“Sin City: The Hard Goodbye” er startskuddet på en lang og endnu uafsluttet serie grafiske romaner, der alle omhandler syndens by. De kendetegnes ved at have flere gennemgående karakterer og lokaliteter. En række af disse historier blev i 2005 filmatiseret af actioninstruktøren Robert Rodriguez i filmen “Sin City”, med skuespilleren Mickey Rourke i rollen som Marv.