Hævnarie. Trio til tidens ophør. Fjerne rystelser

Citat
”Hvad skal man have på, når man bliver kremeret? Jeg er jo stadig jøde. Jeg skal hurtigt i jorden. Slips? Vil det ikke være pænt? Vil det ikke være pænt med slips i skærsilden? Det vil nok se godt ud. Eller skal jeg se ud som en dreng, seksten år igen.”
”Trio til tidens ophør”, s. 58.

De tre stykker i denne samling er fra tre forskellige perioder i Noréns forfattervirke. Den ældste ”Hämndaria” (”Hævnarie”, 2013) er fra 1983, ”Skalv i fjärran” (”Fjerne rystelser”, 2013) fra 1993 og endelig ”Trio till tidens ände” (”Trio til tidens ophør”, 1994) fra 1994. Men trods afstanden i tid er det i de her tre stykker muligt at trække en fælles tematisk kerne ud, der tydeligt identificerer dem som Norén-stykker.

Alle tre stykker behandler familien og/eller parforholdet, som det tager sig ud i den borgerlige, kulturelle overklasse i det moderne Europa. I de desperate relationer, Norén beskriver, ligger kontrasten mellem materiel velstand, kulturel kapital og en følelsesmæssig afstumpethed.

29716706

I ”Hævnarie” er vi hos en psykiater og hans kone. Det begynder lykkeligt, men hurtigt vælter skeletterne ud af skabet, og det ender i had og bitterhed. I ”Fjerne rystelser” følger vi tre søskende, der har hver deres spøgelser at kæmpe med, den ene har aids, den anden er ulykkelig og alene og den tredje kæmper med bekymringer om sin karriere som instruktør. I det nyeste stykke ”Trio til tidens ophør” følger vi en velbjærget families gensyn i et idyllisk svensk sommerhus. I de rammer burde alt være godt og lykkeligt, men bag idyllen føler moren og de tre børn og deres ægtemænd og kærester kun svigt, nag og tristhed.

Norén er ekspert i at skrive tekster med undertekst, dvs. replikker hvor den talende har et andet motiv end det tilsyneladende. Replikkerne i de tre stykker kører som en rablende polyfoni, hvor de talende afbryder hinanden, taler i parallelle spor eller svarer på noget, som ligger langt tilbage. Det skaber en utrolig naturalistisk scene, der fornemt indfanger, hvordan det moderne menneske kommunikerer. Karaktererne er næsten alle ulykkelige mennesker, der hver især hungrer efter at deres omgivelser skal se og forstå dem, alt i mens de selv er ligegyldige over for deres omgivelser. Disse temaer om dysfunktionelle familie- og forholdsrelationer i Europas overklasses dominerer en stor del af Noréns dramatiske oeuvre.