Drømmen

Det er karakteristisk for Tord Nygren, at han skaber selvstændige billedfortællinger, der udover at illustrere teksten også har deres eget liv, sammenhæng og konsekvens. Her er det billedbøgerne, der har givet ham det største spillerum, og det var da også netop med en billedbog, Tord Nygren fik sit gennembrud.

Copyright: Tord Nygren Illustration fra bogen Krokodillerne klarer jeg
Copyright: Tord Nygren Illustration fra
bogen Krokodillerne klarer jeg

Det var oprindeligt forlagets tanke, at Krokodillerne klarer jeg (1978) skulle udkomme i billigserien Klumpe – Dumpe - bøgerne. Men illustrationernes kvalitet fik forlaget til at ændre holdning. I stedet blev der tale om en ”rigtig” billedbog, der da også blev taget godt i mod – ikke blot i Sverige. Den blev solgt til udgivelse i 7 lande med det samme, bl.a. Danmark.

På det tidspunkt var Tord Nygren allerede etableret som fagbogs-tegner, ligesom han havde illustreret en række romaner for børn. Det nye og særlige ved billedbogen var flere ting

For det første, at han skabt en drømmeverden, der var solidt forankret i den såkaldt virkelige verden. Det er ganske tydeligt, at han er blevet inspireret af historien, der udspiller sig i grænseområdet mellem vågenhed og søvn, mellem dag og nat, mellem virkelighed og drøm. En lille dreng på 3 år kan ikke falde i søvn og må have sin far ind til sig i sengen og fortælle en historie.

For det andet, at han lader drømmens billede opstå af den realistiske, virkelige verden – der hvor billedet af den hollandske by over sengen efterhånden overtager scenen og bliver til det rum, hvori historien udspilles. Dvs. at alt det hverdagslige får nye placeringer og dermed ny betydning. For Tord Nygren beholder sin realistiske streg, og tegner sædvanen tro nøje og samvittighedsfuldt - drengen og faren, sengen, billedet over sengen, legetøjet – alt er med i den mindste detalje.

For det tredje, at billederne ikke blot følger teksten nøje, men samtidig forfølger deres egne fortællinger. Læg fx mærke til opslaget, hvor Ole Lukøje optræder. Han er slet ikke omtalt i teksten. Han er illustratorens kommentar og forbliver som sådan i den voksne forestillingsverden, eftersom barnet slet ikke får øje på ham.

Copyright: Tord Nygren Illustration fra bogen Kom ind i min nat, kom ind i min drøm
Copyright: Tord Nygren Illustration fra
bogen Kom ind i min nat, kom ind
i min drøm

I den følgende bog, hvor drømmen har karakter af et mareridt, Kom ind i min nat, kom ind i min drøm (1979), udvider Tord Nygren sin fortælleteknik med endnu et element, i det han drager malerkunsten ind i sine billeder. Det er således Picassos ”Guernica”, der er forlægget for Tord Nygrens skildring af drengens mareridt. Et elegant fortællegreb, der samtidig er henvendt til den voksne, der dermed gives mulighed for at give barnet en indgang til malerkunsten.

Ikke uventet fik Tord Nygren Elsa Beskow-prisen i 1980 med følgende motivering: ”Tord Nygren kan med stor indlevelse fortolke fortællinger i billeder. Tord Nygrens kunstneriske produktion er rigt varieret, fantasifuld og realistisk på samme tid. I billedbøgerne ”Krokodillerne klarer jeg” og ”Kom ind i min nat, kom ind i min drøm” udviskes grænsen mellem fantasi og virkelighed og yderligere en dimension lægges til fortællingerne. Hans sort/hvide illustrationer fremhæver ofte særprægede mennesker og hverdagsbegivenheder på en følsom og dramatisk måde.”