Barnets verden

Barnets oplevelse af verden er et tilbagevendende tema i Tord Nygrens produktion. Han har en særlig sans for grænselandet mellem fantasi og virkelighed – også i dagslysets klarhed.

I sine egne bøger om Sune er han ovre i den hverdagsrealistiske skildring. Bøgernes titler fortæller, hvad det drejer sig om: Sune med cykel og skrivebog, Sune og stakkels Pjalte, Sune har nye støvler, Sune klatrer op alligevel, Sune leder og leder, Sune tager på ferie, Sune skal sove, Sune har ikke noget at lave. Det, der er interessant ved disse skildringer er Tord Nygrens evne til at give rum for barnets oplevelse i enkle og lavmælte fortælleforløb, hvor tekst og billede skaber helheden tilsammen.

Copyright: Tord Nygren, Illustration fra bogen Rejsen til Kalajoki
Copyright: Tord Nygren, Illustration fra
bogen Rejsen til Kalajoki

Denne særlige evne til at kunne se og opleve med barnets øjne er finder vi også i de tre bøger, der alle hver på sine måde fortæller om sommeren Grine-til-middag, Rejsen til Kalajoki og Langt væk i den blå skov. Ligeså realistisk Tord Nygren tegner, ligeså konkret er han i sin måde at indfange barnets måde at se og opleve på. Han tegner simpelthen billederne i børnehøjde.

Kornmarken, som de to søskende udforsker i ”Grine-til-middag”, er netop så uendelig stor og lysende gul, som den må se ud for lillebroren med sin godt og vel 3 år.

I Rejsen til Kalajoki er den stærke mand, som hovedpersonen Daniel på 6 møder, netop så kolossal stor, som Tord Nygren tegner ham, da han bader med børnene. En slags Gulliver med børnene som lilleputterne.

I Langt væk i den blå skov oplever vi også børnenes oplevelser, bl.a. der hvor de to drenge ligger på maven og ser ned i åen. Børnene er netop så små, som de føler sig, bedst som de ligger på maven på broen og kigger ned i det strømmende vand, mens de lader øjnene og tankerne flyde med vandet.