Den historiske fortælling

Den historiske fortælling er et andet område, hvor Tord Nygren har brugt mange forskellige teknikker i sine illustrationer indenfor såvel letlæsnings-, som roman- og billedbogsområdet.

I letlæsningsklassikerne, fx Robinson Crusoe og Gullivers rejser, tegner han med tusch i en omhyggelig, detaljeret fortællestil.

I sine illustrationer til Stig Ericsons fire bøger om Lille Ulv - Lille Ulv får sit navn, Lille Ulv og blåfrakkerne, Lille Ulv og den ensomme, Lille Ulv og talende tegn - bruger Tord Nygren en sort, blød blyant, indimellem suppleret med kul og tusch i en ekspressiv og stemningsladet stil.

I billedbogen om Råbende Ravn, også med tekst af Stig Ericsson, bruger Tord Nygren pastelkridtet til at indfange naturen, landskabet, mennesker, dyr og blomster.

I omslagstegningerne til Bodil Bredsdorffs bøger om Børnene i Kragevig - Krageungen, Eidi, Tink, Alek - viser han landskaber og karakteriserer personer med brug af akvarel, af og til tilsat dækfarve, intenst og lavmælt.

I billedbogen Slottet brænder, der udspiller sig i 1700-tallets Stockholm, giver han et billede af slottets myldrende liv en blyantstegninger, farvelagt med akvarel og sine steder dækfarve og understreget med farvekridt.

I Emily og Eddy, som en realistisk fortælling fra 1900-tallets England, skildrer Tord Nygren smoggen i London i tuschtegninger og brunlige akvareltoner, hvor den mørke og snavsede smog understreges af mørkere brune toner, tætte og fine tuschskraveringer og tuschsprøjt.