Hver dag er et comeback

Citat
”Vi der valgte Aldi/ valgte Aldi fordi/ vi ikke havde andre/ valg af værdi”.
”Hver dag er et comeback”, s. 16.

På det matgule omslag til Peter H. Olesen digtsamling ”Hver dag er et comeback” (2014) ses et grafisk stiliseret spejlæg. Det smadrede men alligevel brugbare æg leder tankerne hen på en genkommende Olesensk figur, nemlig dels fastholdelsen af endeløs fortabthed og dels en mulig skønhed og ny mening, der ligger her i et evigt, ja, comeback. Pointen, som velsagtens er en livsholdning, eksekveres skarpt inde i bogen. ”står på/ bar bund/ og det/ er altid/ et udmærket/ udgangspunkt”, hedder det til eksempel. Det eneste digt med en markeret titel ”Forfra bagfra” beskriver linje for linje, hvordan jeg’et sletter alt forhåndenværende for så at: ”starte forfra igen. Bagfra. Kom ind!” Der er tale om en gendigtning af Per Højholts berømte kvadrattekst ”Udenfor” (1966), som udmærker sig ved at kunne læses både oppefra og ned og nedefra og op – igen og igen og igen. Endelig varieres opsætningen med en lille serie digte om død – en fars død og ikke mindst de efterladtes råderum efter døden.

50933695

”Hver dag er et comeback” består af en række titelløse og kortfattede digte og tekster, der med en enkelt undtagelse holder sig indenfor én side. Det er lyrik, som gerne vil forstås, og som tager ordet for at skabe simpel og tilgængelig indsigt eller måske i ligeså høj grad pointerede svirp i luften. I en såkaldt lektørudtalelse fra bibliotekerne forlyder det, at bogen ”ikke kræver særlige analytiske forkundskaber i forhold til digtgenren”, hvilket i sammenhængen altså er noget positivt.

I åbningsdigtet sættes der i fra to centrale fronter: erindring om barndom og hverdagens helt nære objekter. ”Sødmælken vi drak i litervis” lyder indledningsstrofen i en sær omvendt ordstilling men samtidig med bestemt endelse på sætningssubjektet – som for at understrege det almene erindringsstof vi bevæger os ned i her. Barnets uskyldige blik kan stirre sig blind på de sære ord, der er at finde på mælkekartonen: ”Pas te ur is er et/ Homo geni se ret”. I et ready made-greb gøres mælketekniske termer til et lyrisk udtryk, der pludselig åbner nøgtern produktinformation op i alle retninger. Opfordring lyder: Se ret. I en kæk metarefleksion slutter åbningsdigtet selvfølgelig med: ”Åbnes/ i denne ende”.