Jeg vil være hvor jeg ikke er

Citat
”Idé til fedt bandnavn: Solsort”
”Jeg vil være hvor jeg ikke er”, ikke pagineret.

Den illustrerede digtbog ”Jeg vil være hvor jeg ikke er” (2004) blev udgivet sammen med (og som et appendiks til) opsamlingen af Olesen-Olesen-tekster ”Jack Kerouac i Jylland”. Det er Peter H. Olesens debutbog, og på flere måder er bogen i færd med at tage skridtet fra sangtekst til tekst-tekst. Billedkunstnerne og navnebrødre Svend-Allan Sørensen og Svend Danielsen har lavet gebrokne collager og udklip, som i grynet fotokopikvalitet er spredt ud mellem digtene. Illustrationerne danner en ubestemt og uprætentiøs baggrundsstemning, hvori natur, kunstnerisk virksomhed og køn er elementer. Disse grafiske stemningsmarkører fungerer som substitut for den musik, som Olesens tekst denne gang ikke har med sig. 

”Jeg vil være hvor jeg ikke er” består af tekster, som i metrik, rim og komposition ligner sangtekster til forveksling. Der er tale om en (uhørt) gammeldags og førmoderne tekstform, og flere af eksemplerne er sidenhen blevet til sange med musik. Det gælder bl.a. digtene/sangene ”Hvad kan jeg se frem til” og ”Mit job”, som figurerer på Olesen-Olesen-pladen ”Solsort og forstærker” (2005). Dertil findes tre lister under fællestitlen ”Syv begyndelser til kommende sange”, og flere af disse 21 proto-hooks er så faktisk at finde rundt omkring på de plader, Olesen har lavet efterfølgende. Jo, der er tyk kabelføring mellem sangværk og digtværk.

Sange og sangstumper befinder sig et forunderligt sted mellem arkivmateriale og genreforskydende lyrik, og det forunderlige bliver ikke mindre forunderligt, når det går op for én, hvordan disse gamle tekster ikke blot er genbrugt men tillige revideret, udvidet, editeret i nye sange. Eksempelvis ”Nedenom og hjem”, der i sangversionen (2011) har fået et b-stykke mere (hentet ind fra digtbogen ”Hun forstår ikke digte...” (2010)) og et vers mindre i forhold til digtversionen.

Samlingen fremviser dertil tekster, som har revet sig løs fra det sangtekstagtige og i stedet bedriver løsere og kortere tekstformer og en enkelt 60’er-gulnet grafisk rutine i konkretlyrik. Her gentages et kort digt i flere typografiske opsætninger af horisontal og vertikal orientering.