Billedfantasi

Alfabetbogen, Tungebrækkerbetet , med tekst af Ulla Selfort og Tine Weppler (1996) og de to gådebøger, Om dagen er jeg hel – men om natten er jeg halv (1998) og Jeg er ikke en kanonkugle (2000), begge med tekst af Jørn Jensen giver Anne Pedersen rig lejlighed til at bruge både sin rige billedfantasi og sin særlige sans for det spidsfindige og det udspekulerede.

22252909

”Tungebrækkerbetet” er en abc, der opererer med forskellige former for rim – især bogstavrim – uden nogen meningsmæssig sammenhæng. Den lever i det sprogligt lydlige. Det giver Anne Pedersen et spillerum for sin egen billeddigtning og viser ofte overraskende og af og til svært gennemskuelige billeder, hvor man virkelig skal gå på opdagelse for at finde sammenhængen med teksten.

Det samme er tilfældet i de to gådebøger. Her markerer Anne Pedersen sin evne til at tegne et billede af 3 gåder, samlet i ét billede, der brillerer ved sin egen gådefuldhed. Kigger man imidlertid efter længe nok, vil også billedet åbne sig og give svar. Anne Pedersen har et glimt i øjet og en ræv bag øret. Hun kan godt lide at udfordre, overraske og drille sin læser! Hun en særlig evne til at gå bagom teksten og finde sine egne billedtolkninger – og ofte kan man næsten fornemme, at hun sidder et sted omme bagved og morer sig!

Det er billeder, der adskiller sig meget fra Anne Pedersens øvrige produktion. Der er tale om tuschtegninger, der ganske vist går over i karikaturen. Men det groteske og det ”firkantede” er ikke så fremherskende. Det er enkle billeder, farverne er stærkere og baggrunden er heller ikke så sammensat som i mange af de andre bøger. Indimellem bruger Anne Pedersen ”skrabeteknikken” og collagen, men her langt mere afgrænset og ofte som en del af figurtegningen.