Gravity’s Rainbow

Citat
”A screaming comes across the sky. It has happend before, but there is nothing to compare it to now.
It is too late. The Evacuation still proceeds, but it’s all theatre. … He’s afraid of the way the glass will fall – soon – it will be a spectacle: the fall of a crystal palace.”
”Gravity’s Rainbow”, s. 3.

Med sin samfundskritiske roman ”Gravity’s Rainbow” fra 1973 (ikke oversat til dansk) satte Thomas Pynchon sit præg på det litterære landkort. Det er et tidligt hovedværk fra forfatterens snørklede pen, der indtager en central rolle i amerikansk litteratur. Her skildres 2. Verdenskrig som en blodig korsvej, hvor verden rives fra modernitetens til postmodernitetens globaliserede informationssamfund.

Romanen er henlagt til et kaotisk Europa i tiden omkring 2. Verdenskrigs afslutning med en skildring af Nazi-Tysklands fremstilling af V2-raketten (V står for Vergeltung, ’gengældelse’). Frygten for raketten spiller en central rolle i bogen, der både starter og slutter med dens nedslag i et krigsramt England. Vi følger den amerikanske løjtnant Tyrone Slothrop i en kompleks romankonstruktion, hvor hovedpersonen i sin søgen efter mening og identitet gradvist opløses, og hvor frygten for raketten hænger over alles hoveder.

Paranoia og konspirationsteorier er væsentlige temaer i dette surrealistisk labyrintiske univers, der ikke er opbygget kronologisk, for værkets forskellige episoder forbindes ikke tidsligt. Den tidslige udvikling ophæves til fordel for en fragmenteret fortælleform, hvor sort humor, spøjse sangindslag og populærkulturelt gods strøs ud over fortællingen. I lighed med denne turbulente tid fremstår også værket fragmenteret og kaotisk i sin opbygning. De tidsligt uforbundne episoder kan læses som en kritik af traditionel, lineær historiefortælling, fra før verden gik af lave.

Værket er i høj grad fortalt ud fra den historiske tid, som den udspiller sig i. Det skaber dramatisk ironi, fordi læseren har en større viden om, hvad der skete under og efter krigen end værkets enorme persongalleri. Dette omhyggeligt researchede værk kan læses som en fordømmelse af samfundets undertrykkende magtstrukturer iblandet absurde scenarier fra et krigshærget Europa, for værket er præget af en dyster undergangsvision.