Beslægtede forfatterskaber

Krig har alle dage været et udbytterigt emne for forfattere, der har søgt at komme overens og bearbejde den brutalitet, man har med at gøre i tilfælde af krig. Som nævnt ovenfor kan Remarque siges at have skabt den moderne og realistiske krigsroman, og på den måde kan mange forfattere også siges at stå i gæld til Remarque. Selvfølgelig var Remarque ikke den eneste, der på sin tid fortalte om krigens brutaliteter – i Frankrig var der f.eks. Henri Barbusse og i England Rebecca West – så den fortælling er nok lidt forsimplet. Ikke desto mindre tog han del i en strømning hos en række moderne forfattere, der indædt ønskede at fortælle om krigen, som den virkelig var – uden helte og bannere. På titelbladet til ”Intet nyt fra Vestfronten” har Remarque selv forklaret sit ærinde: ”Denne bog skal hverken være en anklage eller en bekendelse. Den skal være et forsøg på at berette om en generation, som blev ødelagt af krigen – selvom den også undslap granaterne.”
En sådan tendens har der været at finde inden for krigslitteraturen lige siden dengang, og f.eks. det at beskrive den mentalt invaliderede kriger, der har traumer fra slagmarken og som kan bryde ud i angstanfald, hvornår det skal være, er et godt eksempel herpå. Det tema, som Remarque slår an i sine emigrantromaner, er nemlig også et typisk motiv i dagens krigsfiktioner. Tag f.eks. filmen ”Brødre” af Susanne Bier fra 2005 og romanen ”Jeg er en hær” af Lars Husum fra 2010. Hos Remarque kaldtes det for granatchok, mens det i dag går under betegnelsen posttraumatisk stress og kategoriseres som et syndrom. Men det er det samme, de taler om.
Især i sine tidligere romaner havde Remarque i øvrigt et blødt punkt for emnet kammeratskab, og de venskabsbånd, der knyttes under krig beskrev han som noget helt særligt og ubrydeligt. Her aner vi for så vidt en snert af idealisme, som går igen i andre krigsfortællinger – navnlig Hollywood-film – såsom ”Kammerater i krig” fra 2001 og ”Saving Private Ryan” fra 1998.