Orkansæsonen og stilheden

Citat
”Ikke alle dødsfald er lige forfærdelige, tænker hun senere. Hvorfor er der ikke nogen, der siger det? Hvorfor skal vi lade som om, det er frygteligt hver gang. Det er det jo ikke.”
”Orkansæsonen og stilheden”, s. 270.

”Efter Forbandede yngel kunne jeg slet ikke regne ud, hvilken slags bog den næste skulle være – jeg følte mig faktisk helt tom. Så jeg rejste til Guatemala, hvor jeg troede jeg skulle slappe af og lave ingenting, men der gik kun en formiddag, før jeg tog computeren frem og begyndte at skrive igen.” (Christine Fangel Juhl: Advokatens gummistøvler. Information, 2015-12-04). Således fortæller Anne-Cathrine Riebnitzsky om sin tredje roman ”Orkansæsonen og stilheden”, der udkom i januar 2016. 

54217145

Guatemala er det ene af de steder, hvor bogens dramatiske handling udspiller sig. Det andet er den lille danske ø Ludme, ikke langt fra hovedstaden, der ud over et lille lokalsamfund rummer et fængsel og en tigerpark. Hovedpersonen Monica, der er præst på øen, rejser til Mellemamerika for at mødes med vennen Søren, der er tidligere kriminel. Monica hjalp ham ud af hans kriminelle løbebane, da hun var fængselspræst, og nu skal hun vie ham i sin kirke. Sørens kommende kone er canadier, men driver et hotel i Guatemala, der samtidig er et aktiveringsprojekt for fattige, forældreløse børn.

Romanen har mange bipersoner, hvis skæbner er flettet ind i hinanden, og som alle, unge som gamle, kommer i berøring med Monica. Den personbundne tredjepersonsfortæller skifter synsvinkel, således at læseren bliver præsenteret for både kriminelle, ofre, politiet, advokater og pårørendes tanker og tvivl. Det bliver Monicas insisterende tro på den kristne Gud, der udgør romanens egentlige moralske holdepunkt.

Ud over at være en mangfoldig kriminalgåde er ”Orkansæsonen og stilheden” også en kærlighedsroman. Monica og hendes mand Johan, der er astrofysiker, underbygger mundheldet om, at modsætninger mødes. De har hver deres syn på himlen og de ting, der ligger uden for menneskets forståelse. Mens Monica prædiker, kigger Johan efter støv i fjerne galakser.

Både romanens personer og tematikker er globale, i det at de danske forhold indirekte sættes i relation til de mellemamerikanske. Det gælder de hierarkiske strukturer i bandemiljøer, forhold mellem fædre og døtre, seksuel udnyttelse og muligheden for at bryde sin livsbane og starte på en frisk.