Genrer og tematikker

Især den betragtelige del af Philip Roths forfatterskab, der har Nathan Zuckerman som hovedperson læner sig tæt op ad Roths eget liv, og har således været en måde for Roth at afsøge grænselandet mellem fiktion og virkelighed. Denne problemstilling tematiseres i alle Roths romaner, ikke mindst i “Den befriede Zuckerman” der handler direkte om den. Roth skelner ikke mellem sandhed eller løgn i behandlingen af sine egne konkrete erfaringer, men mellem skrevet og ikke-skrevet virkelighed. Denne skelnen har på en gang givet Philip Roths forfatterskab et element af leg med en række kinesiske æsker, samtidighed med, at den har afsøgt de mekanismer der går i gang, når mennesker fortæller historier til hinanden.

At gøre forholdet mellem litteratur og levet liv til et litterært tema har Philip Roth i interview gjort til et centralt element i sin poetik: “Making fake biography, false history, concocting a half-imaginary existence out of the actual drama of my life is my life” (“Reading Myself and Others”, side 123).

Et andet element i sin forfattervirksomhed, som Roth har lagt vægt på, er legen. Han har kaldt sine bøger “imbedded in parody, burlesque, slapstick, ridicule, insult, invective, lampoon, wisecrack, in nonsense, in levity, in play” (“Reading Myself and Others”, side 28). Citatet peger på noget centralt i Roths forfatterskab: at seriøse, alvorlige emner behandles med humorens lethed og dens evne til at afsløre dårskab og forstilthed.

Denne evne er, sammen med det stilskifte, Roth foretog med “Portnoys genvordigheder” og især “My Life As A Man” i retning af en monologdrevet, lettere kaotisk og meget energisk fortællestil, nok det vigtigste kendetegn for Philip Roths forfatterskab. Det har gjort hans bøger til en eksponent for den gren af amerikansk litteratur i efterkrigstiden, der har behandlet store, kollektive temaer, historier og tabuer i en form, der forener en traditionelt højkulturel litterær stilistik med elementer af farce, satire og gøgl. På denne måde har Roths forfatterskab lånt elementer fra film- og især af tv-sprog og stilistik, der har givet hans forfatterskab en høj grad af samtidighed med den offentlighed, som han har skrevet til og om.