Hjertets abe sparker sig fri

Fra de mere traditionelle debutdigte til hans tværæstetiske og eksperimenterende arbejder er lyden både tematisk og formmæssigt central. Søndergaard har arbejdet aktivt og ambitiøst med lydpoesi. I 2007 udgav han sammen med den elektroniske duo Schweppenhäuser/Thomsen det kritikerroste cd-projekt “Hjertes abe sparker sig fri” (2008). Hermed skriver han sig ind i en række musikalsk-poetiske samarbejder, der opstod i sidste halvdel af 00’erne.

Ambitionen er her, at musikken og poesien gensidigt skal udfordre hinanden og ikke blot fungere som hinandens illustrationer eller baggrundstæpper. Ord, lyd og musik flyder sammen i denne udgivelse, der består af en cd, et cd-cover med fragmentariske tekster og en hjemmeside, hvor man selv kan gå på opdagelse i og være med til at skabe lyduniverset.

Det er opklippede oplæsningspassager, der glider ind og ud mellem tågede og drømmende synthpassager. Her er mere stemning end mening i de usammenhængende ord og fragmentariske sætninger: ”læber nu på tredje døgn denne meningsløse hånd dirrer en nerve bløder sprog”. Her er ikke vers og omkvæd, men en moderne poesi, der forskyder sig i alle mulige retninger. Det gør teksten mere rablende og nærmest rappende. Der gestikuleres med ordene, som understreges eller punkteres med tryk, pust, skratten og beats.

Det tværæstetiske samarbejde er i det hele taget central for Søndergaards virke. Heri ligger en overbevisning om, at ”poesien findes i alle mulige sprog.” (SJ Fowler: Maybe we shall settle here, after all? 3:AM Magazine, 2011-02-06).