Antigone

Citat
”Naturens rette orden har du brudt: har skændigt lagt en levende i graven, men holder her blandt dagens børn tilbage et urent lig, vanæret og vanhelliget, som du, som himlens guder ingen del har i – dog prøver du at øve tvang! Nu lurer på dig gudernes og Hades’ forfærdelige, hævnende gudinder med samme undergang du selv forvoldte.”
”Antigone”, s. 66-67.

I ”Antigone” fra ca. 441 f.kr. (”Antigone”, 1977) følger vi begivenhederne efter ”Kong Ødipus”. De børn, Ødipus har fået med sin mor Iokaste, er blevet voksne. Brødrene Eteokles og Polyneikes har været i strid og har dræbt hinanden på slagmarken. Kreon, Iokastes bror, har overtaget tronen over Theben og har nedlagt påbud om, at Polyneikes’ lig må begraves eller flyttes fra slagmarken. Antigone, Polyneikes’ søster, nægter at adlyde Kreon og begraver sin bror uden at skjule det. Kreon bliver rasende, og til trods for at hans søn Haimon er forlovet med Antigone, forviser han hende til en levende begravelse i en klippehule. Seeren Teiresias, som også spåede Ødipus’ fald i ”Kong Ødipus”, fortæller Kreon, at guderne er vrede over hans befaling. Kreon fortryder og skynder sig at begrave Polyneikes og befri Antigone, men hun har hængt sig i hulen, og sønnen Haimon kaster sig på sit sværd foran faren. Da Kreons hustru finder ud af, at sønnen er død, begår hun også selvmord og forbander Kreon. Ved stykkets slutning er Kreon stadig konge, men han har mistet alt andet.

25511646

”Antigone” indeholder mange vigtige temaer, der er blevet behandlet indgående i litteraturen. Filosoffer og teoretikere som G.W.F. Hegel, Jacques Lacan, Judith Butler og Slavoj Žižek har alle skrevet om figuren. Et vigtigt tema i stykket er menneskets lov over for den guddommelige lov. Kreon har nok loven på sin side og er i sin ret til at gøre, som han gør, men da han i sin stolthed sætter de menneskelige love over de guddommelige (at et lig skal begraves ordentligt), begår han hvad de gamle grækere kaldte hybris, hvor han fornærmer guderne, hvilket nedkalder undergang, eller nemesis, over ham.

Et andet tema, der især er blevet udlagt i feministiske læsninger, er kvindens rolle over for mandens. Antigones søster Ismene påtager sig en traditionel underdanig rolle, hvor hun godt kan se det retfærdige i Antigones sag, men ikke tør trodse mændene, når hun selv ’bare’ er kvinde. I den optik bliver Antigone en feministisk heltinde, der trodser mandens selverklærede dominans i sin jagt på retfærdighed.