Eventyret

© Illustration Ib Spang Olsen.
© Illustration Ib Spang Olsen.

Måske har Ib Spang Olsen haft Hist hvor vejen slår en bugt et sted i baghovedet, da han tegnede Maj måneds katte. Katten står og krummer ryg lyder det i sangen, og man kan høre melodien for sit indre øre, når man ser på billedet. Slægtskabet med H.C. Andersen fornemmes stærkt.

Ib Spang Olsen har da også i årenes løb sat billeder til både H.C. Andersens livshistorie og eventyr. I Af mit livs eventyr, udvalgt og redigeret for børn af Vibeke Stybe, er han gået helt tæt på H.C. Andersens opvækst i sin indlevede skildring af digterens barndom.

Det allerførste billede i den samlede udgave af 30 af H.C. Andersens Eventyr viser netop tilbage til digterens barndom. Vi ser H.C. Andersen sidde ude i haven under en stikkelsbærbusk med moderens forklæde holdt oppe af et kosteskaft og spændt ud som et sejl over hans hoved i barndomshjemmet i Munkemøllerstræde. Det var her eventyrene tog deres begyndelse: i drengens fantasi.

Denne eventyrsamling indeholder både de velkendte eventyr og de mere ukendte, illustreret i helsides farvebilleder og s/h tegninger. Billederne er bortset fra et par stykker oprindelig tegnet til en japansk udgave med 50 eventyr i begyndelsen af 1990´erne. Her ser vi Ib Spang Olsen folde sig ud i sin karakteristiske fabulerende streg men nu i et til tider mere vildt modernistisk formsprog.

Det er karakteristisk for Ib Spang Olsens illustrationer, at de udspringer af en umiddelbar og tekstnær tolkning. De digter med i tekstens eget toneleje og har netop deres styrke i skildringen af det følelsesmæssige og evigtgyldige. De er på samme tid forankret i en virkelig verden og i fantasiens og forestillingens rum.

Der er kun to af H.C. Andersens eventyr, som Ib Spang Olsen har tegnet som selvstændige billedbøger, Nissen hos spækhøkeren, der er en traditionel billedbog i farver, og Elverhøj, der er en kombineret plakat/foldebog i én blå farve tilsat sort.

Elverhøjplakaten er tegnet i 1975 i anledning af 150-året for H.C. Andersens fødsel for den danske sektion af IBBY (International Board of Books for Young People). Foruden at være en plakat er det også en foldebog. Plakaten er tegnet sådan, at forsidens samlede visuelle udtryk skabes af otte enkeltbilleder, mens bagsiden rummer illustrerede tekstsider. Dvs. at hele arket kan foldes og skæres til en 16-siders billedbog.

Idéen med at lave prisbillige bøger for mange mennesker på denne måde udviklede Ib Spang Olsen, da han var tegner ved de legendariske søndagstillæg Magasinet og Hjemmets søndag .

Vi fornemmer umiddelbart stemningen fra den danske sommernat. Vi er ude i skoven, elverpigerne danser anelsesfuldt og med ynde, troldgubben fra Norge er der, hans uvorne sønner sidder i træet, mens helhesten og gravsoen står bagved træet, hvor en enkelt lygtemand også løber af sted.

© Illustration Ib Spang Olsen.
© Illustration Ib Spang Olsen.

Men mosekonen er der ikke. Hun er slet ikke inviteret i H.C. Andersens eventyr. Lygtemanden bringer imidlertid straks hende og Ib Spang Olsens egen historie Mosekonens bryg i erindring. Her er den samme intense naturoplevelse, den særlige fortælleglæde og eventyrets fortælletone.

Ib Spang Olsen har evnen til at se den nære, virkelige verden, at opleve den tæt og sanset. Han har ikke blot øje for naturens skønhed men ser også alt det eventyrlige og fantastiske, der gemmer sig. Han har evnen til at kigge ud af øjenkrogene. For han ved godt, at ser man på en trold, så forsvinder den. Ligesom børnene ser han troldene, nisserne "og mosekonen," fortæller han, "hende har jeg mødt ved Femsølyng en meget tidlig morgen!".

Det er ikke tilfældigt, at Ib Spang Olsen er blevet kaldt fabuleringens mester. For han ser med barnets øjne og husker, at det vigtigste ved en historie og en tegning er det, der sker inde i hovedet på den, der læser og ser. Hans billeder har altid gådefulde rum, hvor man selv kan digte videre.