Verdenssøn

Citat
“Forstår I ikke? Det gør jeg heller ikke. / Jeg vil så gerne ned. / Hvis det er muligt at komme længere. / Jeg håber jeg er skør / men ved jeg kun er forstenet. / Sæt navn på, det ville være en start. / Jeg er træt af at slutte. / Har ikke mere ilt i min respirator. / Åh, lad mig brænde sammen med mørket. / Jeg kunne blive et stjerneskud / og falde til ro, falde til jorden / på en anden planet.”
Fra “Astronaut” i “Verdenssøn”

I slutningen af digtsamlingen “Væbnet med vinger”, der udkom i 1984 annoncerer Michael Strunge, at det var hans sidste værk. Han skriver “Væbnet Med Vinger/er min sidste bog./Slut fra her – og tak til alle der var med fra starten.” Men det skulle snart vise sig, at Strunge ikke kunne forlade og opgive poesien. I 1985 udkom digtsamlingen “Verdenssøn” af den nye og ukendte 21-årige digter Simon Lack. Strunge anmeldte samlingen i Politiken 29. april 1985. Her skrev han blandt andet: “Men dette er ikke nederlagets poesi, for Lack har skønheden med sig og behersker sin depression gennem poesiens spinkle, men bæredygtige struktur. Han kan flyve.” Michael Strunge blev hurtigt afsløret som ophavsmand til digtene af kritikeren Poul Borum, og han fik en del verbale tæsk for det stunt.

52044367

At han anmeldte sin egen samling var selvfølgelig noget af en provokation, og det kan ses som en bevidst mediestrategi om at iscenesætte sig og jonglere med roller. Nøjagtig som eksempelvis David Bowie gør og især tidligere har gjort. Identitetsforklædningen blev gjort grundigt, blandt andet opfandt Strunge et CPR-nummer til Simon Lack, der viste sig at være præsident Kennedys dødsdag. Valget af pseudonym og CPR-nummer peger desuden på nogle centrale temaer i samlingen. Navnet Simon giver læseren associationer til Jesu discipel, fiskeren Simon Peter, samt til Simon fra Kyrene, der bliver tvunget til at bære Jesu kors. Strunges Simon har dog ikke disciplens religiøse holdepunkt i livet. Hans efternavn, ‘Lack’ ekspliciterer denne mangel, idet ‘lack’ er det engelske ord for ‘mangel’. Strunges Simon er ikke Guds søn, men Verdens søn. Han må selv bære sin egen byrde i form af døden. CPR-nummerets henvisning til en dødsdag peger på døden som centralt tema for samlingen.

Digtsamlingen ligner stilistisk den tidligere produktion, men død og destruktion er et mere gennemtrængende og uomgængeligt element i det digteriske univers. Digtningen veksler mellem flammende ekstase og afgrundsdybt mørke, men drømmesynerne viser ikke længere overjordiske verdener af storslået skønhed. Nu viser de døden, mørket, afslutningen og tilintetgørelsen som fundamentale vilkår.

“Et punktum foldet ud på vrangen” står der i den afsluttende sekvens af samlingen med titlen “Gennem spejlet”, og det er et poetisk udtryk, der fremstår som et signalement af dette, Strunges 10. værk: det handler om afslutning. Michael Strunge siger i et interview om punktummet: “I et samfund, der er så dominerende som vores, bliver éns jeg nemt til et punktum. Det bliver presset sammen, så man mister sin identitet. Det ideelle er at leve med et jeg, som kan ekspandere og glide ind overalt: være hvad som helst og alligevel have en kerne. Den kerne er en fællesmenneskelig kerne.” (Charlie Jensen: Den første betingelse for diktaturet er at udrydde kærligheden”, 1984). Men i digtet er jeget altså presset sammen til et punktum, som endog er foldet ud på vrangen. Det sorte punkt viser sig i digtene på forskelligartet vis: som himmelhul, pupil eller nøglehul. Men hvor der til disse punkter – eller huller – knytter sig et håb og en indgang eller udgang, så kan “et punkt vendt på vrangen” forstås som en vrangvending. Punktet vender vrangen ud og vrænger af det jeg, der nu er blevet trængt inde. Allerede tidligere i samlingen har digterjeget foretaget en bevægelse imod at blive i stand til at blive opslugt. I digtet “Barn eller diktator” hedder det “er jeg en gud på størrelse med en glød/eller en satan som et lukket punkt.” Her har jeget altså koncentreret sig, så det næsten bliver en glød eller et punkt, som en forberedelse eller et forvarsel om, at det bliver opslugt i eller smelter sammen med det sorte punkt. Sidst i digtsamlingen er punktet helt fraværende, og jeget ligeså: “Jeg er opløst uden form/for ideer om et punkt/at forlade eller lede efter.” (s. 857). Måske er de smeltede sammen, og dermed ude af stand til at erkende sig selv fra hinanden.