Skyggespor

Citat
”Jeg betragter parkeringspladsen foran hotellet, men det er ingen parkeringsplads, det er min barndoms have, jeg kan se, og skaderne er der i hobetal. Sådan var det. Hvis de ikke sad og gyngede årvågent i granerne, hoppede de hen over græsset og jog andre fugle væk eller hentede spiselige sager, de havde fået øje på fra udkigsposten.”
”Skyggespor”, s. 116.

Jakob Vedelsby udgav spændingsromanen ”Skyggespor” i efteråret 2015, og ligesom hans tidligere roman ”Menneskeloven” baserer den sig på forestillingen om den menneskelige civilisations vej mod sin egen undergang.

I ”Skyggespor” kommer hovedpersonen, filminstruktøren Peter Bellman, på sporet af en hemmelig verdensomspændende organisation, der har planer om at bremse befolkningstilvæksten i Afrika ved i det skjulte at sterilisere kvinder igennem ellers harmløse vacciner. Peter øjner en chance for at lave en dokumentarfilm, der kan puste nyt liv i hans karriere, og sammen med en tidligere kammerat går han i gang med at optrevle organisationen, som også har tråde til det danske medicinalfirma Rainbow Medicals. Arbejdet leder dem til Tyskland og siden hen også til Spaniens solkyst og Marokko.

51623282

”Skyggespor” er først og fremmest en spændingsroman med et hæsblæsende tempofyldt og handlingsmættet plot. Karakteristisk for romanen er en filmisk æstetik, snarere end sproglig poesi. Den er skrevet i aktiv nutid med masser af dialog, og Vedelsby gør brug af pludselige flashbacks og forskellige sceneskift, f.eks. da hovedpersonen på et tidspunkt danser rundt i sin lejlighed til et David Bowie-nummer (som desuden citeres i kursiv): ”Den slynger mig op i luften, og jeg lander på en natklub i Gdansk, hvor jeg giver den i rollen som turist på weekenddruk med en ven.” (s. 29).

Ligesom Jakob Vedelsby gjorde det højaktuelle tema terrorisme til omdrejningspunkt i ”Menneskeloven”, har han med ”Skyggespor” også fingeren på pulsen. I 2015 var flygtningestrømme det helt store debatemne, i særdeleshed i Europa, og romanen tager netop udgangspunkt i frygten for, at de europæiske grænser i fremtiden skal blive overrendt af mennesker fra Afrika og Mellemøsten, der er på flugt eller søger et bedre liv.

Samtidig med spændingsplottet skildrer Jakob Vedelsby den moderne mands problemer med at erkende behovet for nærvær. Med sig i bagagen har hovedpersonen en række af forliste kærlighedsforhold og to børn, som han aldrig ser. Peter Bellmans rejse mod at afdække sandheden om det hemmelige projekt viser sig derfor også at blive en rejse mod at konfrontere sin fortid – og på den måde være i stand til at tage imod en lykkelig fremtid.