Baggrund

Vibeke Marx blev født den 9. marts 1948 og er vokset op i et rækkehuskvarter i Lyngby. Hendes mor var rengøringsdame og hendes far murerarbejdsmand. Selvom familien hverken var religiøs eller særlig litterær, voksede hun op med et ønske om at blive salmedigter – måske inspireret af hendes mor, der lagde små vers og rim i hendes madkasse hver dag. At se sine egne ord trykt på papir fascinerede hende som barn, og drømmen om at blive salmedigter udviklede sig til forestillingen om at blive forfatter.

Som ung havde Vibeke Marx svært ved at finde sig selv og droppede både en kontorplads og en studentereksamen, før hun fandt sig til rette på pædagoguddannelsen. En mangel på selvtillid har forfulgt hende hele livet. I flere interviews har hun beskrevet sig selv som et usikkert menneske, der altid har haft svært ved at tro på sig selv – et personlighedstræk, som ifølge hende selv bunder i hendes forældres arbejderklassementalitet: ”Jeg tror, denne følelse er nedarvet. Mine forældre troede heller ikke meget på sig selv. Det smitter. De var småkårsfolk med holdningen: 'Vi er jo ingenting. Vi er så almindelige.'” (Henning Thøgersen: Hun vinder på taberne. Ekstra Bladet, 1994-10-23).

I 1971 blev hun færdiguddannet som fritidspædagog og arbejdede sidenhen med handicappede, socialt udsatte og var i en årrække leder af en børnehave i Brenderup på Fyn. Parret flyttede til Fyn i 1982 og ind i en firlænget gård med høns, ko, får og heste. Udover deres egen datter, som blev født i 1977, havde de i perioden mellem 1977 og 2002 også plejebørn boende.

I 1990 vandt Vibeke Marx med bogen ”Held og lykke, Robinson” Gyldendals nordiske ungdomsromankonkurrence. Med anerkendelsen fulgte en præmie på 100.000 kr., og det gav hende modet til at sige sit job op for at komme i gang med at skrive på fuld tid. Gyldendal udgav i 1991 hendes første roman for voksne, ”På den anden side”. Siden har hun på skiftende forlag udgivet romaner til både voksne og børn samt en håndfuld novellesamlinger. I alt er det blevet til over 45 udgivelser, og hun har prøvet kræfter med flere forskellige genrer, f.eks. science fiction med ”Ingen fortrydelsesret” (1997) og krimigenren med ”Blodigt regnskab” (2000).