Kaptajn Blodskæg-serien

Citat
”Robert vendte timeglasset på hovedet. Først skete der ingenting. Det var, som om sandet sad fast. Som om det slet ikke var i stand til at løbe igennem glasset. Men pludselig begyndte de små, fine sandkorn at glide gennem det snævre hulrum. Samtidig blev alt sort omkring Robert.”
”Piratens fange”, s. 24.

Serien om Kaptajn Blodskæg består af fem bind: ”Piratens fange” (2010), ”De tusind djævles by” (2010), ”Dødningegrotten” (2011), ”Sabelklipperne” (2011) og ”Kong Pakals kranium” (2011).

Bøgernes hovedperson er den 11-årige Robert, der sammen med sin mor flytter ind hos morens kæreste Finn i Sundby. Robert bryder sig ikke om Finn, og han bryder sig endnu mindre om den måde, hans mor er på, når hun er sammen med Finn.

En dag da Robert leder efter nogle af sine tegneserier i kælderen, falder han over en kasse fuld af piratting. Blandt tingene er der særligt en, der fanger Roberts opmærksomhed, nemlig et timeglas. Da Robert vender glasset, sortner det for ham og da han kommer til sig selv, befinder han sig på et sørøverskib i det Caribiske Hav i 1600-tallet.

Her møder han pigen Silva, der prøver at befri sin storesøster, Sira, der er blevet taget til fange af piraten Kaptajn Blodskæg. Kaptajn Blodskæg er i besiddelse af kong Pakals kranium, et magisk, ædelstensbesat kranium, fremstillet af Mayaindianerne. Kraniets ejermand kan se til alle verdens hjørner og dermed også se fjender, længe før de angriber. Med Pakals kranium er Kaptajn Blodskæg uovervindelig, og Robert og Silva må derfor lægge en snedig plan for at befri Sira.

28119038

Med timeglasset rejser Robert frem og tilbage mellem nutidens Sundby og fortidens Caribien, mens han forsøger at hjælpe Silva og hendes søster. Men en blind passager, der oven i købet stikker næsen i ting, der ikke vedkommer ham, får hurtigt mange fjender og snart må Robert kæmpe for sit liv mod blodtørstige pirater.  

Bøgerne er opbygget over en hjemme-ude-hjemme-model. Det betyder, at fortællingen om Robert tager sin begyndelse i trygge rammer hjemme i Sundby, for dernæst at fortsætte væk fra hjemmet, i Caribien, for endelig at slutte hjemme i sikkerhed igen. Robert bevæger sig ved hjælp af det magiske timeglas frit mellem fortid og nutid, men det er ikke kun tiden og de fysiske rammer, der ændrer sig ved hjælp af timeglasset, det gør Robert også. I Sundby er Robert en antihelt, en tegneserienørd, der chikaneres af de store drenge i gården, men når han rejser tilbage i tiden, bliver han en anden. Han udsætter sig selv for fare, han handler og han agerer modigt. Rejsen er derfor ikke kun fysisk, den er også en udviklingsmæssig rejse. Robert ændrer i kraft af sine oplevelser syn på sig selv og agerer på godt og på ondt med den nyvundne selvtillid og selvindsigt, da historien endegyldigt afsluttes.