Telegraph Avenue

Citat
”Hans forældre måtte udregne-skråstreg-forstå at Julie var semi-/bi-nysgerrig eller måske endda bøsse eller hvad det nu kunne være. Måske 25 minutter i klokken bøsse.”
”Telegraph Avenue”, s. 95.

Med ”Telegraph Avenue” fra 2012 (”Telegraph Avenue”, 2012) har Michael Chabon skrevet en hyldest til gaden af samme navn, som løber igennem byerne Oakland og Berkeley i Californien. Historien begynder i 2004 og centrerer sig omkring butikken Brokeland Records, der sælger brugte vinylplader, og som bestyres af Nat og Archy. Nat er hvid og jødisk, men opvokset i det primært afroamerikanske Oakland, mens Archy er sort. Nat er gift med Aviva, som er jordemoder i Berkeley Birth Partners sammen med Archys kone Gwen, som i øvrigt er højgravid med parrets søn. Nats og Archys skæbner er altså godt sammensnurrede og bliver det i endnu højere grad, da Archys ukendte 14-årige søn Titus dukker op og bliver venner med Nats søn Julius.

Julius springer ud som homoseksuel, og de to drenge indleder et seksuelt forhold. De to butiksbestyrere har drevet Brokeland Records rimelig lemfældigt, og nu er butikkens fremtid truet, da den tidligere NFL-stjerne Gibson Goode offentliggør sine planer om at bygge et indkøbscenter med en kæmpe vinylsektion. Plottet kompliceres yderligere af, at Archys far, Luther Stallings, en tidligere skuespiller og kung-fu-ekspert i et par blaxploitation-film fra 1970’erne, dukker op og prøver at afpresse en lokal forretningsdrivende. Imens er Avivas og Gwens jordemoderforretning truet, da de efter en problematisk fødsel bliver sagsøgt af den nybagte far og en fødselslæge på hospitalet.

29595720

Som det fremgår, er der mange plottråde i ”Telegraph Avenue”. Et stort tematisk omdrejningspunkt fokuserer på minoriteter; både i forhold til race, religion og i høj grad seksualitet. Sproget er præget af et voldsomt billedsprog og en indforstået brug af popkulturelle referencer om tegneserier, science fiction-serier, film og musik. Chabon namedropper flittigt navne på gamle jazzindspilninger, komplet med pladeselskab og udgivelsesårstal i parentes. En eksperimenterende passage i romanen er skrevet fra en papegøjes synsvinkel i fri association uden punktummer. Faderskab er også et stærkt tema i romanen, Archy og Gwen venter sig, da Archys søn Titus dukker op. Archy selv har et kompliceret forhold til sin far Luther, og hans åndelige far Cochise Jones dør tidligt i romanen.