Kongen af popkultur

I et fremragende essay om Douglas Coupland har kulturhistorikeren Alan Bilton jævnført hans forfatterskab med kunstneren Richard Hamiltons berømte manifest for popkunsten fra 1957:

  • Populær (skabt for et massepublikum)
  • Flygtig (kortsigtede løsninger)
  • Undværlig (hurtigt glemt)
  • Udgiftslet
  • Masseproduceret
  • Ung (rettet mod ungdommen)
  • Vittig
  • Sexet
  • Smart
  • Glamourøs
  • Big Business

(Efter Alan Biltons gengivelse i “Contemporary American Fiction”, side 221.) 

Og det er lige i øjet. Det betyder imidlertid ikke, at Cuoplands værker er uden brod eller indsigt, som den vulgære udlægning af pop vil det. Tværtimod. Det er det, som gør det til god pop.

I løbet af nittenfirserne begynder X’ernes fravær i samfundsdebatten så småt at være påfaldende, og i 1988 beder en redaktør Douglas Coupland om at skrive en bog om det, som mange dengang var begyndt at omtale som den usynlige generation.