En eksistentiel ørkenvandring

I novellesamlingen “Life after God” fra 1994 (“Livet efter Gud”, 1995) lægger Coupland for en kort bemærkning ironien fra sig og prøver i stedet med inderlighed og refleksion. Et par af titlerne virker som små dunkle roadmovies, hvor lokale radiostationer kravler ind i bilen med tusmørket, og snapshots fra en sammenstyrtet fortid dukker op på blanke ansigter.

I novellen “In The Desert” reviderer fortælleren sit liv på vejen fra Las Vegas til Palm Springs med 2.000 sprøjter og 1.440 ampuller anabolske steroider smuglet ind fra Mexico i bagagerummet. Det er hans fødselsdag, og selv om der antydes en kriminel forhistorie, er der ikke meget, som adskiller ham fra en hvilken som helst anden trediveårig i måden, han reflekterer på, og i de glimt, vi får fra en tidstypisk opvækst uden religiøs eller ideologisk indflydelse i en middelklassefamilie på Vestkysten. I en roadsidediner ringer han til en mellemmand og får at vide, at aftageren af hans varer er blevet arresteret, og at politiet formentlig vil være efter ham inden længe. Han kører væk fra hovedvejen og tømmer bagagerummet ude i ørkenen, kun for at konstatere, at hans bil ikke vil starte igen. Han er så langt fra en by for slet ikke at tale om en tankestation, som man omtrent kan være på den længdegrad.

I novellen “Patty Hearst” leder hovedpersonen efter sin forsvundne søster. Hun er blevet set i en forretning i en flække i et skisportsresort 80 miles uden for Vancouver. Han sætter sig ind i bilen og kører af sted. Undervejs opruller han forhistorien. En sprudlende pige, en smuk tomboy med et drømmende sind. Hans nærmeste i en søskendeflok på seks. Indtil hun udviklede en borderline-tilstand og et narkomisbrug, uden nogen kunne sige hvorfor. Hun afskar sig fra sine venner og sin familie. Til sidst rejste hun. Det er flere år siden på det tidspunkt. Han ankommer til skisportsresortet og finder forretningen. Og … og så fremdeles i resten af novellerne i “Life After God”; sammenbrud, savn og mislykkede forsøg på rekonstruktion illustreret af en række naivistiske tegninger fra Couplands egen hånd. Fremragende og stemningsmættet.