Oscar Wao og hans korte og forunderlige liv

Citat
“Før der var nogen Amerikansk Historie, før Paterson bredte sig ud for Oscar og Lola som en drøm, og før trompeterne fra vores forvisnings Ø overhovedet havde lydt, var der deres mor, Hypatía Belicia Cabral: en pige der var så høj at man fik ondt i knoglerne i benene bare af at kigge på hende; så mørk at det var som om Creatrix havde blinket da hun skabte hende; og som, i lighed med sin endnu ufødte datter, kom til at udvise en særlig Jersey'sk utilpashed – den uudslukkelige længsel efter andre steder”.
Junot Diaz: “Oscar Wao og hans korte og forunderlige liv”, s. 87.

Junot Diaz’ gennembrudsroman “The Brief Wondrous Life of Oscar Wao” fra 2007 (“Oscar Wao og hans korte og forunderlige liv”, 2009) tager udgangspunkt i den ulykkelige teenager Oscars ensomme og frustrerede liv. Han er en fedladen nørd af dominikansk afstamning med store grimme briller og kikset hår, hvis store passion er fantasy, rollespil, sci-fi-film og frem for alt piger. Han har et følsomt, ualmindelig letpåvirkeligt sind og en romantisk, gentlemanagtig opfattelse af relationen mellem mand og kvinde, og det er ham derfor komplet umuligt at få nogen som helst kontakt med de attråede piger.

Med Oscar som anker tager historien fart og bevæger sig rundt i hans plagede families fortid og nutid for at afdække den fukú – forbandelse – der hviler over dem alle.

Selv om Oscar er omdrejningspunktet, har hvert kapitel sin hovedperson, og den røde tråd, der alligevel spinder dem sammen, er blodets bånd og dermed den fukú, der forfølger dem alle.

Der er to af romanens karakterer, der udtrykker sig i første person, Oscars søster Lola og hendes kæreste Yunior. Både Oscar og hans mor Belis historier udfolder sig i tredje person, og det forstærker ens bange anelser om, hvem der kommer ud af fukúens klør med livet i behold. Denne fukú er for øvrigt nedbragt over Oscars slægt af den bestialske diktator Trujillo, som var ved magten i Den Dominikanske Republik i 30’erne og 40’erne. Krasbørstige fakta om hans regime er indvævet i historien og gengives desuden i fyldige noter. På den måde får læseren et indblik i dominikansk historie i det 20. århundrede, og dette indblik falder, i hvert fald for denne læser, på et tørt sted – som det i øvrigt også ironisk antages i note 1, s.12: “For dem af jer der gik glip af de obligatoriske to sekunders undervisning i dominikansk historie...”.

27597726

Historien springer frem og tilbage, dels rumligt mellem San Domingo og New Jersey, dels tidsligt mellem alle de forskellige slægtsled. Denne springen illustrerer et af bogens grundlæggende temaer, nemlig livet som immigrant med et ben i hvert sprog, i hver kultur, i hvert land. En anden måde, immigranttemaet fremstilles på, er igennem Junot Diaz’ særegne sprog. I næsten hver sætning er der et spansk ord eller to, og for en læser uden kendskab til de romanske sprog vil dette betyde en del bladren frem og tilbage til ordlisten bag i bogen. Resultatet af at benytte ‘spanglish’ er, at læseren får en meget levende fornemmelse af talesprog i det skrevne og en konstant påmindelse om immigrantsituationen.

Et andet vigtigt tema er ensomhed. Oscars liv er fuldt af ensomhed til trods for, at han er omsluttet af familie og kultur. Relationer til andre mennesker forekommer ham ulideligt svære, og jo mere han fornemmer omverdenens bebrejdelse og opfordring til at ændre sig, des mindre formår han at gøre netop dette. For at kompensere kaster Oscar sig over fantasy. Der refereres konstant til “Ringenes Herre” og andre fantasy-klassikere, både indenfor spil, litteratur og film. Man mærker at Diaz har haft en affære med den genre, og det er et væsentligt virkemiddel til at beskrive Oscars person på en tidstypisk måde.