Forfatterweb -> Forfatterweb for voksne -> Ejersbo, Jakob

Jakob Ejersbo

Af stud.mag. Tim Lissauer, iBureauet/Dagbladet Information 2010

Beslægtede forfatterskaber

Med “Superego” skrev Jakob Ejersbo sig ind i en bølge af ny dansk realisme i slutningen af 1990’erne, der især blev repræsenteret ved Jan Sonnergaard. I novellesamlingen “Radiator” (1997) behandlede Sonnergaard underklassen, og fulgte siden op med “Sidste søndag i oktober” (2001) og “Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen” (2003). Men hvor Sonnergaard i høj grad bruger det realistiske stof til at sige noget om samfundet, så vil Ejersbo hellere sige noget om menneskene. Alligevel har Sonnergaard og Ejersbo det til fælles, at de portrætterer den moderne kynisme – det at vide noget er forkert, og så gøre det alligevel. Bret Easton Ellis, den amerikanske forfatter til bl.a. “Under Nul” (1985) og “American Psycho” (1991) kan siges at være et litterært forbillede for Ejersbo, ligesom det er det for Sonnergaard. Bret Easton Ellis tilskrives så flotte titler som én af de største postmodernistiske forfattere samt talerør for Generation X – den generation som Ejersbo skriver om i “Superego”. Ellis skriver sig så tæt ind i sindene på sine personer, at det bliver helt uhyggeligt – et projekt som Sonnergaard også forsøger, og som Ejersbo først perfektionerer senere i forfatterskabet.

En tidligere amerikansk forløber for Ejersbo er forfatteren Charles Bukowski, hvis personer ofte er fordrukne antihelte, hvis ydre kynisme dækker over en kerne af følelsesfuldhed og moral. Bukowski er eksponent for en litterær retning ved navn “dirty realism” (beskidt realisme), der på mange måder ligner den, som Ejersbo udfolder i “Nordkraft”. Den beskidte realisme hos Ejersbo er som tidligere nævnt empatisk betonet, men den har også til formål at fremvise nogle af de randeksistenser, som samfundet normalt ikke kender som andet end junkier og alkoholikere.

Jakob Ejersbo har tillige en forbundsfælle i den amerikanske forfatter J.D. Salinger, hvis hovedperson i romanen “Forbandede ungdom” (1951, da. 1953) den 17-årige Holden Caulfield, afskyr de voksne og al deres falskhed. Holden ønsker at beskytte sin lillesøster mod voksenverden, så hun ikke bliver endnu en af de forlorne voksne. Som Jens Kistrup er citeret på bagsiden for at sige: “Hvad har vi at tilbyde den opvoksende generation andet end en uforstående opdragelse og en industrialiseret civilisation”. Citatet er rammende i forhold til Ejersbos forfatterskab, om end “industrialiseret” skulle udskiftes med “globaliseret” – med Afrika-trilogiens globaliseringskritik in mente.

Afrika-trilogien har desuden en historisk forløber i Karen Blixens “Min Afrikanske Farm” (1937). Blixen skriver memoirer (erindringer), Ejersbo skriver fiktion, Blixen boede i kolonien Britisk Østafrika (det nuværende Kenya), mens Ejersbos bøger foregår i det nu afkolonialiserede naboland Tanzania. Men lighedspunkterne ligger netop i disse forskelle: Blixen skrev om afrikanerne som mere oprindelige og ægte – Ejersbo skildrer dem som kæmpende for overlevelse med alle midler, skruppelløse fordi de intet har. Afrika-trilogien er, hvad der er blevet af Blixens Afrika Opvækst fra stammesamfund til moderne stater er hæmmet af kolonitiden, dens udnyttelse og dårlige vaner. 

Endelig kan man trække en fortælleteknisk linje til den dominikansk-amerikanske forfatter Junot Diaz, der med romanen “Oscar Wao & hans korte og forunderlige liv” (2007, da. 2009) fortæller historien om en generation, en nation og i særdeleshed en person, nemlig den overvægtige science fiction-nørd Oscar Wao, en overvægtig dominikansk dreng, der vokser op i den amerikanske stat New Jersey. Historien bliver fortalt af hans eneste ven og af hans storesøster, og flerstemmigheden gør det samme for historien, som den gør for Ejersbos værker: Læseren kommer hele vejen rundt om karaktererne, vi oplever ikke bare, hvordan de ser sig selv, men også hvordan andre ser dem. Samtidig er sproget præget af domikansk slang, der på samme måde som i “Liberty” er med til at stille skarpt på den dominikanske kultur og sprog.

Derudover er Oscar fanget mellem sit dominikanske ophav og sin amerikanske opvækst – på samme måde som personerne i Afrika-trilogien er fanget mellem det konventionelle, men rige Europa, og det eksotiske, men fattige Afrika.

Tilmeld forfatterweb nyheder

 

Tilmeld dig nyheder om

Forfatterweb

 

Portrætter på vej

  • Maren Uthaug
  • Lena Andersson
  • William Blake
  • José Saramago
  • Kjell Westö
  • Thomas Rydahl

 

Aktuelle temaer

Grøn omstilling

Krimi - for alle

Kroppen i litteraturen

Mad og mennesker

 

 

Hent introfilm om Forfatterweb

Intro-film til Forfatterweb

 

 

 

Adgang til Forfatterweb

Ønsker du fuld adgang til Forfatterweb?

 

Kontakt os

DBCs kundeservice