Beslægtede forfatterskaber

Mads Eslunds forfatterskab ligger i forlængelse af 1960'ernes og 1970'ernes poesieksperimenter både i Danmark og USA. Af danske forfatterskaber er det oplagt at nævne Per Højholt og Jørgen Leth.

Formmæssigt har Eslunds digte det til fælles med mange af Højholts digte fra efter 1960, at de ikke ligner traditionelle digte. De tager ofte form af notater og kortprosa frem for at være versinddelte og med faste versefødder. Man finder også en lignende interesse for den enkelte sætnings udsigelse og betydning, frem for at konstruere sammenhængende fortællinger.

Koblingen til Jørgen Leth ses i kraft af den nøgterne beskrivelsestrang, som præger både Eslunds og Leths forfatterskaber. I et interview siger Mads Eslund: “Jeg trækker en ting ud af dens oprindelige sammenhæng og fokuserer på den og feticherer den på en måde, så den fremstår næsten magisk eller opløftet (…) herhjemme har især Jørgen Leth brugt den metode.(Djuurhuus, Christian: Mailinterview med digter Mads Eslund 1-3 del. Www.VISIR-online.dk, 2008-07-15).

Der er altså både hos Mads Eslund og Jørgen Leth en gennemgående interesse for at udtrykke den enkle og pirrende fascination af det nære, som dog samtidig ofte kobles til større mytologiske motiver.

Mads Eslunds tekster er organiserede på en måde, der minder om den amerikanske poesibevægelse L=A=N=G=U=A=G=E fra 1960'erne.  På samme måde som teksterne hos L=A=N=G=U=A=G=E digterne, kan de enkelte tekster i Mads Eslunds bog virke fragmenterede, og uden sammenhæng med hinanden. Hver enkelt tekst indgår imidlertid som en del af værkets større sammenhæng. Om det siger Mads Eslund: “Hver sætning er en komponent i et større system, men dette system er ikke på forhånd overskueligt – verden eller teksterne er ikke i oplevelsen af dem velafrundede afstøbninger, de er nærmere rum, som man må gå på opdagelse i, man må som menneske og læser selv finde sammenhænge, forbindelser og logikker.” (Djuurhuus, Christian: Mailinterview med digter Mads Eslund 1. del. www.VISIR-online.dk, 2008-07-02).