Beslægtede forfatterskaber

I begyndelsen af sit forfatterskab var Tomas Espedal meget inspireret af jeg–formen og den stedbundne litteratur i de danske litterater Thorkild Hansens dagbøger og Klaus Høecks digtmonument ”Hjem”. (Kim Skotte: ”Norsk forfatter: Hvis man tager hensyn, er man FÆRDIG”. Politiken, 2010-12-02). De tætte bånd mellem liv og litteratur er tydelige i forfatterskabet: ”Jeg tog mig også friheden til at bruge mit navn og rigtige adresse. Men det var ikke noget, der slog igennem. I Norge er det meget belagt med skam at skrive »jeg«. Jeg tilhører i udgangspunktet lyrikken, hvor »jeg« er mere brugt, men det har taget lang tid, før det er blevet anerkendt og etableret i norsk prosa,” siger Tomas Espedal. (Kim Skotte: ”Norsk forfatter: Hvis man tager hensyn, er man FÆRDIG”. Politiken, 2010-12-02). Den anerkendelse må jeg siges at have fået siden hen, og Espedal skriver i lighed med sin norske forfatterkollega Karl Ove Knausgård, ”jeg-litteratur under eget navn”. Hvor Knausgård skriver uredigeret og storladent, er Espedal mere minimalistisk og lyrisk orienteret.

Tomas Espedal er tydeligt inspireret af den franske lyriker Arthur Rimbaud, som lige som hovedpersonen i ”Gå. Eller kunsten at leve et vildt og poetisk liv” gik hjemmefra og gik sig til erkendelse. Den unge Rimbaud gik fra forstaden til Paris for blot at forlade storbyen og blive vandringsmand i Afrika. Tomas Espedal siger om Arthur Rimbaud: ”Hos ham smelter liv og litteratur sammen. Der er ingen myte. Den har vi lavet. At liv og litteratur smelter sammen er gået hen og blevet et ideal for mig.” (Kim Skotte: Mennesket er en gangart. Politiken, 2007-12-01). Denne måde at bruge sit eget liv i sine værker gør det svært at adskille fortæller og forfatter, og det er ikke muligt at dechifrere, om livet eller værket er det væsentlige, om det overhovedet kan – eller skal – adskilles. At liv og værk på den facon smelter sammen er kendt fra forfattere som August Strindberg, Karl Ove Knausgård og Per Petterson.

Så forskellige forfattere som Hölderlin, Søren Kierkegaard, Thomas Boberg, Robert Walser og Wolfgang Büscher har alle skrevet bøger om at gå og bruge vandringen til at sætte tankerne fri. Disse og en lang række andre forfattere er alle nævnt i ”Gå. Eller kunsten at leve et vildt og poetisk liv”, hvor Espedal åbent vedkender sig sine litterære forbilleder og inspirationskilder. Jack Kerouacs hovedværk ”Vejene” og James Joyces ”Dubliners” er også værker, der ligger som klangbund i Espedals forfatterskab.

Drømmen om det ukomplicerede liv i naturen er af landsmanden Erlend Loe sat på spidsen i ”Doppler” og ”Volvo Lastvagnar” og af amerikanske Henry David Thoreau i ”Walden”.