Se på mig

Citat
”En bamse i soveværelset hos to voksne mennesker uden børn! Men her er den, den sidder i vindueskarmen med sine store, bedrøvede glasøjne og en sløjfe om halsen. Utroligt, hvad nogle mænd finder sig i. Hvordan kan de have sex med deres kæreste eller kone, mens der sidder en bamse og kigger på?”
”Se på mig” s. 112.

Kirsten Hammanns roman fra 2011, ”Se på mig”, er en nutidig historie centreret omkring det helt nære mellem to mennesker i en lejlighed. Ligesom man også ser det i andre af Hammanns bøger, er et væsentligt element i bogen skildringen af det, vi som moderne mennesker gør og siger, og det vi egentlig tænker og føler. Ifølge forfatteren havde hun efter den tematisk tunge bog ”En dråbe i havet” brug for noget ganske andet og satte sig for at skrive en let kærlighedskomedie. Personerne udviklede sig dog efterhånden til mere komplekse figurer, selv om udgangspunktet var komedien.

I romanen møder vi Julie, hvis forlovede pludselig er rejst et halvt år til Indien for at tænke over deres forhold. For at få råd til lejligheden lejer Julie et par værelser ud til forfatteren Sune, som netop har sagt sit job på tanken op og nu satser alt på at skrive. Mens Julie håber på, at kæresten vender hjem igen, håber Sune på at skive et mesterværk. Om det kun er noget, de bilder sig selv ind kan lade sig gøre, er en af romanens tematikker: ”Hvad er forskellen på at håbe på, at noget vil ske, og bedrage sig selv til at tro, at det allerede er sådan eller snart bliver sådan? (...) Det er jo det, vi mennesker skal leve af, det er at håbe”. (www.gyldendal.dk/artikler/kirstenhammann).

28902263

Overvågning og biologiske ure, der tikker, er to andre væsentlige omdrejningspunkter i bogen. Som tidligere i forfatterskabet er kroppen her i centrum: ”Det er ikke noget nyt for mig at skrive meget om kroppe. Jeg bliver ved med at insistere på, at vi er nogle aber og pattedyr, der skal civiliseres om morgenen. Der gælder specielt dér i midten af 30’erne, hvor man ikke har fået nogle ting på plads. Det handler om sex og forplantning”. (Peter Nielsen: ”Jeg kan ikke lade være med at gøre mine personer utiltalende”. Information, 2011-08-12). De to hovedpersoners forhold til hinanden udvikler sig til det, der måske er en kærlighedshistorie, måske en mulig genvej til det, de hver især drømmer om – at få et barn eller finde indholdet til sit store litterære mesterværk – eller måske begge dele.

I modsætning til tidligere i forfatterskabet er der denne gang tale om en fremadskridende fortælling med plot. Synsvinklen skifter romanen igennem, men er hele tiden en indre synsvinkel placeret hos de to hovedpersoner. Ligesom i Hammanns tidligere bøger er der også her tale om en dobbeltfigur af både det udleverede i forhold til figurerne og forsøget på at holde et spejl op for sine læsere. Historien er denne gang indlagt i et narrativt, fremadskridende forløb, men der er fortsat tale om Hammanns særlige humoristiske blotlægning af virkeligheden herunder menneskets uperfektion, vaner, fejheder, selvforståelse og selvmodsigelser. Hammann bevæger sig med ”Se på mig” hen imod en mere mainstreamagtig roman sammenlignet med sine tidligere bøger, men den velkendte hammannske let naivistiske tone og sprogenergi findes også her.

Romanens titel henviser dels til de to figurers store behov for at blive set, elsket og anerkendt, dels til den bamse, der ses på bogens forside, og som spiller en central rolle i romanen. Bamsen er nemlig udstyret med optagelsesudstyr og ligger på Julies værelse og venter på at blive set på, så Sune kan se Julie fra det andet værelse. Endelig kan overvågningsbamsen også ses som et symbol på romanforfatteren, der registrerer og præsenterer sine figurer og deres virkelighed for læseren.