Drager over Kabul

Citat
“Nazir fejede hans ben væk med et lavt spark, der traf betjenten i knæhaserne, og fik ham til at kollapse. Staven fløj ud af hans hånd og rullede væk. Mahmoud sparkede en metalbeslået støvlespids direkte ind i det blottede ansigt, der brød sammen i en eksplosion af blod, inden visiret gik i som et teater, der lader tæppet gå, og betjenten lå stille.
“Kom, så er vi skredet.” Nazir trak i Mahmoud.
“Skal vi ikke gøre ham færdig?” Mahmoud dansede rundt med små ophidsede skridt.”"
Morten Hesseldahl: “Drager over Kabul”, side 166.

I “Drager over Kabul” fra 2007 har Morten Hesseldahl valgt islamismen og terror som den udefrakommende trussel. Den tatoverede Mathias Tolstrup laver abstrakte billeder, som er ganske lovende, men han holder sig langt væk fra det kunstneriske establishment. Når han bliver rastløs, rejser han væk. Når han mangler penge, tager han hyre på Oslobåden. Det er her, han møder den smukke motorcykelpige Alice. De forelsker sig. Mathias hopper bag på, da de lægger til kaj, og kører med op i fjeldene. På turen indlogerer de sig på et kongreshotel. Mathias tager ud at løbe.

Da han kommer tilbage, er Alice væk, og en havemand har fået en kugle gennem hovedet. Meget mystisk – hvis man ikke lige ved, at hotellet stod for at huse en kongres, hvor den frafaldne muslim Mona Tariq skulle deltage, og at havemanden var fanatisk muslim og havde sprængstof skjult, og at Alice har været gift med en sindssyg afghaner, som har tævet hende og bortført deres fælles barn – så begynder det at give mening, men der går nogen tid, før den sammenhæng udfoldes for Mathias og læseren. Indtil da udgør det et ganske veldrejet mysterium, som får yderligere et par omdrejninger, som handlingen skrider frem mod sit klimaks. Udenrigsministeren Lars-Ole Ravn står for at skulle modtage Mona Tariq og Afghanistans vestligt orienterede præsident Hamid Karzai ved et møde på Louisiana nord for København – selv sagt et rendezvous, som har de muslimske terroristers opmærksomhed.

27275761

“Drager over Kabul” delte anmelderne. Jyllands-Postens krimianmelder Lars Ole Sauerberg var blandt de imponerede: ““Drager over Kabul” er dermed ikke bare en i særklasse velkomponeret og velskrevet spændingsroman med afsæt i døgnaktuelle begivenheder som den danske overlevering af fanger til koalitionspartnerne. Den er også et højst vedkommende indlæg til fordel for omtanken og refleksionen” (Lars Ole Sauerbjerg: “Terrortidens mennesker”. Anmeldelse i Jyllands-Posten, 2007-09-25).

Kristelig Dagblads Maria Sjøqvist var mere forbeholden: “Romanens optrævling af personernes forhold til hinanden, deres politiske holdninger og forehavender i forbindelse med det nært forestående dialogarrangement foregår i en sært tilbageholdt fortællestil, hvor læseren gang på gang skal langt ned i den springende tekst for at finde ud af, hvem det nu lige er det drejer sig om.” (Maria Sjøqvist: “Den dragende terrorisme”. Anmeldelse i Kristeligt Dagblad, 2007-09-25). Til gengæld overbeviste Hesseldahl for alvor det læsende publikum med ”Drager over Kabul”, der blev hans egentlige gennembrud som krimiforfatter.