Henrik Ibsen

Af journalist, cand.mag. Niels Vestergaard, iBureauet/Dagbladet Information, 2010. Opdateret af cand.public. Martine Stock, 2016.


Nøgleord: Henrik Ibsen drama dramatik symbolisme norsk litteratur

Han begejstrede og forargede sin samtid. Han begejstrer sin eftertid. Ingen dramatiker ud over Shakespeare er mere spillet på alverdens teaterscener, men i modsætning til den store barde, skrev nordmanden Henrik Ibsen også sine stykker med henblik på bogsalg, og som sådan, som bøger, læses de i dag langt bedre end mange af de store romaner fra perioden. Fortælleøkonomien i hans realistiske værker er uendelig stram, som om han anede, at han halvandenhundrede år senere skulle konkurrere med moderne massemedier om et forvænt publikums opmærksomhed, og at han var fortabt med mindre han etablerede en høj fremdrift og gjorde sig fri af de teatralske greb, som havde præget dramatikken indtil da. Han revolutionerede teateret og havde en stor indflydelse på litteraturen. Oscar Wilde, James Joyce og Anton Tjekhov er bare et par i den lange række af forfattere, som formentlig ikke ville have skrevet på helt samme måde, havde Ibsen ikke været der.

Blå bog

Født: Den 20. marts 1828 i Skien, Norge.

Død: Den 23. maj 1906 i Christiania, Norge.

Uddannelse: I apotekerlære og student.

Debut: Catilina, 1850.

Seneste udgivelse: Når vi døde vågner. Gyldendal, 1889.

Periode: Symbolisme

Genre: Drama