Bouncer

Citat
"I togvognens halvmørke strålede diamanten af en indre glød. Sagnet var sandt: den fik blodet til at flyde i stride strømme.”
“Bouncer 1. del: Kains øje”, s. 48.

“Bouncer” fra 2001-2009 (”Bouncer”, 2003-2011) er en serie på syv bind. Historien foregår under Amerikas barndom umiddelbart efter den amerikanske borgerkrig, og stedet er Det vilde Vesten. Hvert bind i serien er en afsluttet historie om den enarmede og ensomme mand Bouncer, der som navnet røber, er udsmider på en skummel saloon. I interviewet “Perfektionisme er en neurose” fortæller Jodorowsky om tankerne bag “Bouncer”-serien: “Da jeg lærte USA’s historie at kende, gik det op for mig, at Hollywood fuldstændigt har fordrejet historien om cowboys og det, der var engang. Det vilde Vesten. Og John Ford har forherliget hæren og katolikkerne. Og bagefter var der spaghettiwesterns, som forherligede uhæderlighed og grusomhed. Så jeg ville lave en western med en anden indfaldsvinkel. Lidt mere den brutale virkelighed, men med nogle… følelsesmæssige konflikter og den slags ting.”

54940688

Der er da også både masser af brutalitet i form af strømme af blod og ondskabsfulde lykkeriddere, mens Bouncer selv kæmper med både sine gode og mindre gode sider. Hans familiefortid er ikke ligefrem idyllisk og truer med at indhente ham: Bouncer og hans to brødre var sønner af en prostitueret, der tvang dem til at hjælpe sig med at stjæle en kæmpe diamant kaldet Kains Øje. Moderen døde under røveriet, og hvor diamanten blev af er en gåde, som moderen bogstaveligt talt tog med sig i graven. Nu lurer et opgør mellem de tre sønner, hvoraf den ene er med i sydstaternes hær, den anden har fundet sit kald som præst, og Bouncer der bare helst vil lade fortiden hvile.

“Bouncer”-serien er et hårdkogt, men sandsynligvis ganske realistisk bud på et af de mere brutale kapitler i Amerikas historie. Et kapitel der omhandler ofte tabubelagte emner som for eksempel de europæiske amerikaneres alt andet end næstekærlige forhold til indianerne og de sorte.

Serien er blevet til i samarbejde mellem Francois Boucq og Jodorowsky, og Boucq tilfører fortællingen en klassisk westernstemning med sin detaljerede version af lokalkoloritten i Det vilde Vesten.