Svend Åge Madsen

Af journalist og cand.mag. Karina Søby Madsen, iBureauet/Dagbladet Information, 2010.


I 1963 ser et forfatterskab, der er et af de mærkværdigste i dansk litteraturhistorie, dagens lys. I værk efter værk hudfletter Svend Åge Madsen det menneskelige liv. Han afsøger og afslører menneskelige maskespil, fordoblinger, spejlinger og splittethed, og måden, han fortæller om menneskene på, er ganske unik. Romanerne udgør nemlig et netværk, hvor hovedpersoner i ét værk er bipersoner i det næste. Hvor slægter og slægtskabsrelationer bliver åbnet stadig mere op, og hvor temaer genfortælles og foldes ud i stadig nye varianter. Eksempelvis optræder Johanne, en discipel af kronofysikken, og hendes elev og elsker Sverre i “Lad tiden gå” fra 1986, og tyve år senere er de igen centrum for fortællingen i “Det syvende bånd”. Resultatet af netværksstrukturen er, at det Madsenske univers folder sig ud som en labyrint med uendelige veje, mellemveje og udveje, hvor læseren kan gå på opdagelse, fortabe sig og blive samlet igen af fortællingerne. Desuden spejler strukturen på finurlig vis det moderne samfunds netværkskarakter og lægger sig op af begreber som matematiske matricer og hypertext.

Dansk modernisme

 

Blå bog

  • Født: 2. november 1939 i Århus.

  • Uddannelse: Matematikstudier.

  • Debut: Besøget. Gyldendal, 1963.

  • Litteraturpriser: Louisiana-prisen, 1966. Det Danske Akademis Store Pris, 1972. Kritikerprisen, 1976. Søren Gyldendal Prisen, 1985. Danske Dramatikeres Hæderspris, 1987.  Holberg-Medaillen, 1990. Radioens Romanpris, 1994. De Gyldne Lauerbær, 2000. Johannes Buchholtz-prisen, 2002. Læsernes krimipris, 2003.

  • Seneste udgivelse:  Pigen i cementblanderen. Gyldendal, 2013. Roman.