Genrer og tematikker

Svend Åge Madsen lagde i starten af sit lange forfatterskab ud som abstrakt modernist, der problematiserede det moderne menneskes identitetsløshed, for dernæst at bevæge sig over mod det mere konkret fortællende, der trækker på forskellige genrer i sine værker. Således kan man finde inspiration i alt fra krimien over science fiction-genren til fysikken og matematikken i Madsens værker. Værkmæssigt spænder forfatterskabet over noveller, romaner, krimier, teaterstykker og børnebøger, og også en mail-bog er det blevet til, så Madsen er altså kommet vidt omkring genremæssigt.

Fælles for hans fortællinger er en exceptionel evne til at skabe struktur i vidt forgrenede fortællinger. Forfatteren bærer simpelthen rundt på et særegent fortællegen og en evne til at lade historier vikle sig ud og ind af hinanden. Fortællingen er da også et centralt tema i forfatterskabet. Fortællingens kraft tematiseres i adskillige værker, blandt andet i “Læselysten”, “At fortælle menneskene”, ”Af den anden verden”, og ”Enden på tragedie”. Det er en grundtanke i værkerne, at de historier, vi fortæller om hinanden, er med til at forme det enkelte menneskes identitet, og i et værk som ”Enden på tragedie” kan historiefortælling ligefrem være med til at revolutionere hele menneskehedens historie og skabe bedre forståelse mellem mennesker på tværs af kulturer. Også identitet er et væsentligt tema i Svend Åge Madsens forfatterskab, og dermed bliver også personlige valg et centralt omdrejningspunkt, idet det er igennem de valg, mennesket træffer, at det skaber sin egen fortælling. På den måde knytter interessen for fortællingen sig tæt sammen med afsøgningen af identitet. Faktisk er det ikke kun romankaraktererne, der bliver konfronteret med valg. Også læseren aktiveres og tvinges ind i situationer af valg som eksempelvis i "Sæt verden er til" og "Dage med Diam". Læseren udfordres på sin fantasi og moral med provokerende samfundssatirer, der udstiller normer og vanlig levevis både følelsesmæssigt og teknologisk. I “Se dagens lys” og “Det syvende bånd” er det eksempelvis selve samfundets struktur, der undersøges og udfordres. Svend Åge Madsen giver læserne lov at bevidne (blandt meget andet) vanvittige levemåder, legitimerede mord, mennesker der kan kommunikere på tværs af århundreder, bevidsthedsvandringer, telepati, personlighedsspaltninger, personsammensmeltninger og tidsrejser.

Værkerne er rige på indfald af filosofisk og menneskelig relevans båret af evnen til at få de to dimensioner til at belyse hinanden i et utal af vinkler. Romanerne spiller oftest på lige dele realisme, abstraktion og science fiction, og på den måde opnår Madsen at skabe et suverænt univers på grænsen mellem eksistens og ikke-eksistens, mellem realisme og fiktion. Det er guf for teknologinørder, filosofiske legebørn og fabulerende fantaster.