12 historier om stedsans

Citat
”Og Tadeusz Mazujevski arbejder sig op i et crescendo, han er en danser som Bach, han er sit eget orgel, sit kraftfulde anslag, han træder lungernes bælg med energiske tryk af fødderne, brystkassen svulmer og slappes, lyden arbejder sig ud mellem hans læber i rytmiske fraseringer”.
Hans Henrik Møller: ”12 historier om stedsans”, s. 130.

I Hans Henrik Møllers ”12 historier om stedsans” fra 2007 spiller stedet, hvor historierne foregår, en afgørende rolle.

Nogle af de tolv noveller er det pure opspind, mens andre tager udgangspunkt i historiske fakta. Det sidste gælder for eksempel ”Kant, Königsberg, i midten af maj”, hvor forlægget er den tyske filosof Immanuel Kants dagligdag i Königsberg i slutningen af 1700-tallet. Novellens greb er, at den grundigt beskriver de elementer af filosoffens dagligdag, som er historisk veldokumenterede: ruten på spadsereturen, som altid gentages, temperaturen i arbejdsværelset og soveværelset, der aldrig må ændres og deltagerne ved de aftensaloner, som Kant holder for at afprøve nye filosofiske teser. Det er med udgangspunkt i disse ting, at forfatteren kan fantasere videre om det, vi ikke ved noget om: at Kant en formiddag får overrakt et brev, som er skrevet af en kvinde. At kvinden i brevet opfordrer Kant, fornuftens store discipel i europæisk filosofi, til for en gang skyld at afvige fra sit rationelle system og tage sin spadseretur om formiddagen i stedet for om eftermiddagen. Så vil hun sidde på den bænk, han normalt holder hvil på. Der er en mulighed for at lukke noget ukendt ind i sit liv. Han griber den ikke.

26602653

En anden historie, ”Fuga for orgel og læber”, udspiller sig i 1908 i Tunguska-området i Sibirien og i Krakow 1912. Udgangspunktet er det meteor, der i 1908 ramte Tunguska. I novellen er et orkester i nærheden i gang med at indøve en kantate af Bach, hvis lyd nedslagskrateret i en brøkdel af et øjeblik suger til sig og derefter sender op i luften, hvorfra det driver helt til Skt. Petersborg, hvor folk undrende lytter op mod himlen til den mystiske akkord. Dette bringer historien til Krakow i 1912, hvor en organist er i færd med at øve på Bachs fuga i d-mol. Imens dukker en kvinde op i kirken. Organisten øver tranceagtigt, orglet forvirres med hans egen krop, kvinden med musikken, han selv med musikken, kvinden med orglet og så sker det: Han spiller præcis den akkord, som blev løftet fra Tunguska til Skt. Petersborg fire år tidligere, og kirken falder sammen om ørerne på organisten.

Også i denne novelle er det stedet, og ikke mindst overskridelsen af grænserne mellem stederne, der tematiseres. Både grænserne mellem Sibirien og Skt. Petersborg og Krakow, der på grund af en akkord i et stykke musik af Bach et øjeblik ophæves, og overgangene mellem stederne mand, kvinde, musik, fantasi, ekstase og virkelighed udviskes. På grund af samme musik, samme transcenderende akkord.