Rødhals

Citat
“De havde lus over alt, men især hvor det var varmt, som under armene, under bæltet, i skridtet og rundt om anklerne. Guldbrand, som lå nærmest døren, havde ikke kunnet sove på grund af noget, de kaldte lusesår, på læggene, åbne sår, som kunne være på størrelse med en femøre, hvor lusene sad tæt rundt om kanten og hyggede sig."
“Rødhals”, s. 51.

Norges rolle under Anden Verdenskrig er en ligtorn i den nationale selvforståelse, fordi landet var en del mere tyskervenligt, end man bryder sig om at blive mindet om, og fordi man som Nesbø kan opfatte historien om den store modstand, der blev udbredt efter krigen, som en anelse mytepræget. I “Rødstrupe” fra 2000 (“Rødhals”, 2001) ser Nesbø på konsekvensen af myten for Norge i almindelighed og for de folk, som var på den forkerte side i særdeleshed.

52614066

I starten af romanen springer vi mellem Østfronten, 1943, hvor en flok norske nazister kæmper for tyskerne mod russerne, og Oslo i 1999, hvor Harry Hole er på sporet af en kraftig riffel af mærket Märklin – intet mindre end verdens kraftigste – som er blevet smuglet ind i landet. Han når ikke at finde den, før den har pensioneret en højtstående embedsmand ganske eftertrykkeligt. På det tidspunkt begynder begivenhederne i skyttegraven at kaste et skræmmende skær over nutiden. Samtidig dukker konturerne af en uhyggelig våbensmugler, ‘Prinsen’, op. Nogle af dem peger lige ind i politietaten på Harrys kollega Tom Waaler. Men de to personer, som kunne bevise noget, dør. Den ene er en skinhead, den anden er Harrys nærmeste kollega Ellen.

Tabet aktiverer hans alkoholisme, og det begynder at se rigtig skidt ud. Nogle af de historier, som Nesbø fletter ind i fortællingerne fra Østfronten, er hentet fra hans egen familie. Som ung meldte Nesbøs far sig som frivillig på tyskernes side og havde været soldat ved østfronten, han sad sidenhen tre år i fængsel af samme grund. Faren havde planlagt at skrive sin historie, når han blev pensioneret, men døde inden han nåede at skrive sin fortælling. Det virker, som om Nesbø på sin egen vis har ført en bid af hans projekt ud i livet med “Rødhals”. Samtidig lægger han to bundromantiske kærlighedshistorier i puljen, mellem en af østfrontkæmperne og en østrigsk sygeplejerske og mellem Harry og juristen Rakel. Historierne viser sig at være forbundet med hinanden, med Märklinriflen, med våbensmuglingen og det sindrige plot i det hele taget.