Kantslag

Citat
“Det kom ikke til ham fra den ene dag til den anden, at han var buddhist. Buddhisten som idé kom nærmere listende ind og satte sig kort efter, at konen ville skilles. Buddhisten kom ind til ham og satte sig på den anden side af skrivebordet i Udenrigsministeriet. Han kiggede på buddhisten og tænkte, at det var et godt format at træde ind i. Buddhister er gode mennesker.”
“Kantslag”, s. 25.

“Kantslag” fra 2008 er Dorthe Nors’ fjerde udgivelse. I mange år lå den trods gode anmeldelser stille hen, men fik så i 2013 nye ben at gå på, da man på den litterære scene i USA fik øjnene op for Dorthe Nors' noveller. ”Kantslag” blev i 2014 udgivet i amerikansk oversættelse under titlen ”Karate Chop”. Dette første desuden til en dansk genudgivelse samme år.

Samlingen indeholder 15 kortere noveller, som først og fremmest handler om forhold mellem kønnene og mellem barn og voksen. Forholdene er som oftest karakteriserede ved at indeholde noget usagt, der ligger og lurer mellem karaktererne og mellem linjerne. Mange af novellesamlingens personer bærer på en dyster hemmelighed eller skjuler noget for deres omverden. I flere af novellerne fortælles historierne fra et barns synsvinkel, hvilket bevirker, at man ser på det dystre på en anderledes måde, end man ellers ville.

Et eksempel på dette er novellen “Ællingen”, der i bund og grund handler om en usympatisk far, der slår små ællinger ihjel og er sin kone utro hvert andet øjeblik. Men fordi det er et barn, der fortæller om sin far, fremstår han mindre usympatisk og mere menneskelig, fordi han også er far, og der er nogen, der holder af ham på trods af alt det, han også er. 

Barnets oplevelse af et usympatisk familiemedlem er også omdrejningspunktet i novellen “Mor, mormor og moster Ellen”. Her beskrives en afstumpet kvinde, fortællerens mormor, der slår kaniner ihjel foran sine børn og lokker sit barnebarn til at trække hendes trusser op efter et toiletbesøg, selvom hun slet ikke har nogen trusser på. Fordi fortælleren ser tilbage på begivenhederne, som fandt sted da han var barn, bærer det fortalte præg af barnets uskyldige og uvidende blik, og det afstumpede kommer til at stå mellem linjerne som noget usagt og tilsløret, der på sin vis bliver fortalt, men ikke direkte.

27413072

Det, der giver læseren denne følelse, er blandt andet, at der fokuseres på detaljer. Sproget i novellesamlingen er minimalistisk og realistisk. Der bliver fortalt uden at røbe noget, men detaljen er vigtig. Det gælder for eksempel manden i novellen “Kvindelige mordere”, som sidder og svælger i gruopvækkende morderhistorier på nettet. Han oplever en form for ophidselse ved, i al hemmelighed, at læse om disse kvindemordere og høre detaljer om deres makabre drab. Men det er kun på nettet, i den virtuelle verden, at han giver efter for sin makabre trang. I den virkelige verden er han en pæn og ordentlig mand, som f.eks. sætter sine sko pænt ved siden af sengen, før han skal sove. Omstændigheden at hans kone går “tidligere og tidligere i seng” fortæller læseren, at manden befinder sig i et forhold, der ikke fungerer optimalt. Måske på grund af hans interesse for internettet, måske skyldes interessen for internettet netop det dårlige ægteskab.

På trods af uklare motiver og hentydninger fremstår novellesamlingen som hård og kontant, som titlen også antyder. Historierne er korte og ligefremme og uden så meget for- eller efterspil. Inden for musikkens verden er et kantslag et slag på kanten af (lille)trommen. En måde at slå på trommen på, som ikke oprindeligt var meningen, men som alligevel er helt almindelig og udbredt. I denne betydning kommer titlen til at henvise til de handlinger, som personerne i novellerne gør, som ikke oprindeligt var meningen, men som er helt almindelige.