Min Michael

Citat
"Min mand og jeg er som to fremmede, der mødes på vej ud af en klinik, hvor de har fået en behandling, der har indebåret fysisk ubehag. De er begge forlegne, læser hinandens tanker, fornemmer en ubehagelig, pinlig nærhed."
“Min Michael”, s. 236.

Fortælleren i ”Michael sheli” fra 1968 (”Min Michael”, 2007) er den 30-årige kvinde Hannah, der har en forkærlighed for litteratur, og som er gift med geologen Michael Gonen. Det er ikke, fordi der sker det helt store på handlingsplanet. Der fortælles om, hvordan de to møder hinanden på universitetet, om deres bryllup, om deres respektive familier, hvor især Michaels ene faster skildres igennem sin modvilje imod Hannah og indgåelsen af ægteskabet.

Til gengæld er romanen mættet på det følelsesmæssige plan, hvor ikke mindst Hannahs depressive tendenser bliver stadig mere udtalte.

26995558

I den første tredjedel af romanen insisterer Hannah på at betegne sin mand som ”min Michael”, men efterhånden krakelerer billedet. De to mennesker lever således med hinanden, men mangler forbindelse til hinanden. Mens Hannah er sensibel og fuld af længsler og et poetisk blik på verden, er Michael den hårdtarbejdende og pligtopfyldende type, der ikke dykker ind i sig selv. Derfor føler Hannah sig ensom, og hendes hverdag skildres som kedsommelig. Selv når familien er på ferie, er livet kedeligt for Hannah. Som det konstant gentages under et besøg hos Michaels far: ”Dagene gik fredeligt” – en fredelighed der munder ud i, at Hannah i desperation overfalder Michael.

Heller ikke det at få en søn glæder Hannah. Sønnen Yair minder hende om Michael, og hun kan decideret føle væmmelse ved drengen, som om alle hendes indestængte frustrationer over ægteskabet bliver projiceret over på drengen. Flere gange i romanen skriver hun desuden om Yair, at det er ”hans søn” – altså Michaels. Til gengæld har Hannah et særligt forhold til en anden dreng i ejendommen, den poetiske Yoram. Men han må – som Hannah – opgive sine litterære drømme for at leve op til sine forældres forventninger, og således er Hannah for alvor alene med sine uforløste følelser.

Med Hannahs smerte som omdrejningspunkt skildrer romanen ikke blot den private ulykke, men også samfundets som sådan. Hannahs smerte spejles således af de politiske uroligheder i 1950’ernes Jerusalem, som indimellem trænger sig på, og som bliver meget konkrete, da Michael må i krig.