Krigen

Den centrale akse, som en væsentlig del af begivenhederne i Tardis serier drejer sig om, er 1. Verdenskrig. Det gælder de to netop omtalte historier, det gælder hele Adele-serien, og det gælder Le trou d´obus, Skyttegravskrigen, Putain de guerre og Soldat Varlot. I alle disse tilfælde fremtræder 1. Verdenskrig som afslutningen på en epoke og som den afgørende faktor i udviklingen mod samfundets forfald og udslettelse. Krigen får symbolværdi.

27171583

Tardis kredsen om krigen skyldes, at den på flere måder er eksemplarisk. Men den skyldes også, at han som barn blev stærkt påvirket af sine bedsteforældres beretninger fra krigen, således at han endnu kan have mareridt om skyttegrave m.v. Krigen er en af de mest oplagte af de dæmoner, Tardi prøver at give billedligt udtryk i sine værker.

I Tardis hidtil seneste værk, Moi, René Tardi (2012), er scenen skiftet fra 1. til 2. Verdenskrig, og hovedpersonen i fortællingen er ingen anden end Tardis egen far. Men krigens mareridt er det samme som altid i Tardis univers. Skildringen af faderens oplevelser i en tysk krigsfangelejr forstærker kun indtrykket af krigen som en af tegnerens mest påtrængende dæmoner.